Voor de bezorgservices was het jaar 2020 ook een jaar om niet te vergeten, maar dan vooral in positieve zin. Met de sluiting van de restaurants werd maaltijdbezorging booming, zo laten cijfers van onder andere Thuisbezorgd.nl zien. "Inmiddels is het meer dan een 'guilty pleasure'. Daarom zal het bezorgen van maaltijden ook na de coronacrisis populair blijven", vertelt Joey Bloemendal van Thuisbezorgd.nl tijdens de online Horecava.
De coronacrisis was dé versneller in de trend van maaltijdbezorging. Voor veel restaurants was de coronapandemie dé reden om te beginnen met maaltijdbezorging en/of het afhalen van maaltijden. Zo blijkt wel uit de resultaten van Thuisbezorgd.nl. Het bedrijf deed afgelopen jaar bijna 50 miljoen bezorgingen, met een gemiddeld bedrag van €22,20. Het gaat om een groei van ongeveer 30% ten opzichte van het jaar daarvoor.
"Het gemiddelde bedrag is daarmee flink hoger dan in andere jaren, wat betekent dat er vaker door hele gezinnen een fatsoenlijke maaltijd werd besteld. Dit deden zij afgelopen jaar iets meer dan 1 keer per maand", vertelt Joey Bloemendal, Head of Sales bij Thuisbezorgd.nl. Maar de vraag is: houdt die trend aan, of zakt de vraag weer weg als de restaurants en horecagelegenheden weer open mogen gaan?
Bezorgen blijft in trek
Bloemendal verwacht dat maaltijdbezorging ook in de komende jaren in trek blijft. "Maaltijdbezorging is inmiddels meer dan een 'guilty pleasure'. Een consument kiest bijvoorbeeld steeds vaker voor een gezonde of een veganistische maaltijd." Bloemendal onderstreept dat door de crisis een ander soort consument op maaltijdbezorging is afgekomen. "Die plaatst andere orders. Dat betekent voor restaurants die bij ons aangesloten zijn dat ze een ruim aanbod moeten hebben."
Volgens de salesman van Thuisbezorgd zijn er verschillende redenen te noemen waarom het bezorgen van maaltijden ook na de crisis populair blijft. Een daarvan is het credo: 'on demand, anywhere & anytime food'. "De consument vindt het steeds belangrijker dat een maaltijd wanneer dan ook beschikbaar is, bijvoorbeeld direct na het sporten. Een andere reden is dan ook gemak. Eten bestellen is gemakkelijk en gemak is altijd aan de winnende hand", aldus Bloemendal.
Ook is de verwachting vanuit Thuisbezorgd dat thuiswerken 'de nieuwe standaard' wordt. "De office lunch wordt daarmee de home-office lunch. Restaurants, broodjeszaken en andere horecazaken kunnen daar goed op inspelen door lunchgerechten aan te bieden. Maaltijdbezorging of het afhalen van maaltijden zijn tevens redenen om contact te blijven zoeken met de consument", sluit Bloemendal af.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.