Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en de Rabobank organiseren ook dit jaar weer de 'Food Waste Challenge'. Met deze challenge moeten horecabedrijven zich bewust worden van hoeveel ze op jaarbasis verspillen. "Als je je bewust bent van wat je verspilt, dan kan dat flink wat geld onderaan de streep opleveren", vertelt Jos Klerx, sectorspecialist Horeca en Recreatie bij Rabobank, tijdens de online Horecava.
"De Food Waste Challenge daagt uit om minder voedsel te verspillen. De horeca verspilt 14% van het totaal. Dat gaat omgerekend in totaal om een bedrag van circa €600 miljoen", zegt Klerx. "Dat geld kunnen ondernemingen, vooral na de coronacrisis, wel beter gebruiken en dus willen we ondernemers helpen op zoek te gaan naar nieuwe perspectieven en oplossingen." Klerx weet te vertellen dat ex-deelnemers onderaan de streep zomaar €15.000 tot €20.000 overhielden door bewuster om te gaan met voedselverspilling.
Door het bedrijf Waste Watchers wordt daarom theoretisch gekeken naar waar winst behaald kan worden. "We vragen deelnemers hun verspilling van voedsel van één bepaalde week in te vullen in een online omgeving. Hoe doen we dat? Nou, heel simpel. We vragen ze om letterlijk in de prullenbak te kijken. Met transparante vuilniszakken kan je letterlijk zien wat je weggooit en kan je jezelf goed de vraag stellen of je met bepaalde reststromen niet wat anders kan doen", aldus Thomas Luttikhol van Waste Watchers.
Denken in oplossingen
Event Hotels is een van de deelnemers die afgelopen jaar mee heeft gedaan aan de Food Waste Challenge. "Wij hebben niet letterlijk in de prullenbak gekeken, maar hebben een groene en een witte prullenbak aangeschaft. In de witte prullenbak ging alles wat eetbaar is en in de groene prullenbak ging alles wat niet eetbaar is. Dit hebben we aan het eind van de week gewogen", vertelt Marlou van der Burgt. "En ik moet zeggen, we schrokken behoorlijk van wat we zagen." Voor Van der Burgt was het een extra motivatie om het aantal kilo's omlaag te brengen. "We hebben intern een competitie opgezet om te kijken wie de grootste mindering in de voedselverspilling kon realiseren. Zo vergroot je ook de betrokkenheid."
"Daarnaast hebben we gekeken naar welke gasten op welke dagen in onze hotels verblijven. De gasten die in het weekend bij ons verbleven, bleken andere voorkeuren te hebben dan degenen die doordeweeks bij ons verbleven. Daar hebben we ons buffet en menu uiteindelijk op aangepast", legt Van der Burgt uit. Klerx stelt dat dit inderdaad een van de eerste oplossingen is in de strijd tegen voedselverspilling vanuit de horeca. "Je ziet in veel restaurants dat de sidedishes niet worden opgegeten. Misschien moet je eerst vragen of een consument daar wel behoefte aan heeft."
Klerx stelt dat dit laatste ook bij kan dragen aan het positieve gevoel dat de gast naderhand moet overhouden aan zijn bezoek. "Immers, als je te veel eten voorgeschoteld krijgt, dan krijg je het niet op. Voor veel gasten is het vervelend om eten terug te sturen en dus houden ze een negatieve ervaring aan hun bezoek", zo verklaart Klerx.
Start uitgesteld
Nu horecagelegenheden op dit moment nog gesloten zijn, is het niet mogelijk om met de challenge te starten. "Als de horeca weer open mag, dan geven we ondernemers de tijd om hun zaken op een rijtje te zetten en daarna willen we eigenlijk zo snel mogelijk van start gaan. Erover nadenken kan uiteraard al wel", aldus Klerx. Hij bemerkt dat er steeds meer animo is voor het programma. "Daarom denken we erover na om het dit jaar anders te doen. In plaats van heel Nederland in één keer, willen we kijken naar regio's. Denk aan een samenwerking met de gemeente Den Haag of eventueel een samenwerking met een bepaald concern. Zo kunnen we de begeleiding intensiveren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.