De detailhandel heeft in 2020 een omzetgroei gerealiseerd van 5,9%. Dit is de op één na hoogste groei van de eeuw, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De maatregelen rond het coronavirus zorgen ervoor dat de verschillen binnen de sector groot zijn. Zo zet de foodsector een forse groei neer, terwijl de non-foodsector een gelijke omzet noteert.
In coronajaar 2020 heeft de foodsector een omzetgroei behaald van 6,9%, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. De omzet van de non-foodsector bleef nagenoeg gelijk aan het jaar ervoor. Dit komt met name door de maatregelen rondom het coronavirus, zo stellen statistici.
De omzet van de totale detailhandel is vorig jaar met 5,9% toegenomen, wat de op één na hoogste groei van deze eeuw is. Alleen in 2001 was de groei nog groter. Daarnaast is de online omzet afgelopen jaar met maar liefst 43,5% gestegen, de hoogste groei sinds de start van het bijhouden van de online verkoopcijfers in 2014.
De verschillen binnen de non-foodsector zijn groot. Onder meer winkels met doe-het-zelfartikelen, consumentenelektronica, woninginrichting en keukens en recreatieartikelen hebben afgelopen jaar recordomzetten geboekt. Veel kleding- en schoenenwinkels hebben juist verliezen moeten lijden. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben een 6,9% hogere omzet behaald. Supermarkten draaiden 7,1% meer omzet en speciaalzaken 5,7%.
December toont wel krimp
Het jaar eindigde overigens in mineur, want in de maand december was een omzetverlies van 3,1% zichtbaar in de gehele detailhandel. De reden is waarschijnlijk de strenge lockdown waarin we ons sinds 14 december bevinden. Als gevolg hiervan moesten vele non-foodwinkels hun deuren sluiten. De omzet van de non-foodsector kromp met 22,6%, terwijl de omzet van foodwinkels met 9,3% groeide. Daarnaast is in december online 58,3% meer omgezet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.