Volgens een nieuwe Europese studie die dinsdag 26 januari is gepubliceerd, heeft de EU-handelsagenda een positief effect op de agrovoedingssector. Naar verwachting zullen handelsovereenkomsten zorgen voor een aanzienlijke stijging van de uitvoer van landbouwproducten en een beperktere toename van de invoer. Per saldo levert dat een positieve handelsbalans op.
De uitvoer van landbouwproducten zou in het conservatieve scenario met 25% stijgen, terwijl de invoer maar 10% stijgt. Dat vertegenwoordigt een waarde van €4,7 miljard uitvoer en €3,7 miljard invoer.
In het ambitieuze scenario is de stijging van de uit- en invoer respectievelijk €5,5 miljard en €4,7 miljard. Uit een vergelijking tussen de studies van 2016 en 2021 blijkt dat tariefcontigenten doeltreffend zijn om de gevolgen voor gevoelige sectoren zoals rundvlees en suiker te verzachten. Het nieuwe onderzoek kan daarmee als feitelijke basis dienen om het belang van tariefcontigenten in lopende onderhandeling te onderstrepen.
Goede naam
Commissaris voor landbouw Janusz Wojciechowski vindt dat de onderzoeksresultaten blijk geven van het concurrentievermogen van de Europese landbouw. Hij denkt dat dit te danken is aan de hervormingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de goede naam van EU-producten in de wereld. "Deze studie, met positievere resultaten dan in 2016, bevestigt dat onze ambitieuze handelsagenda landbouwers en voedselproducenten in de EU helpt de kansen in het buitenland ten volle te benutten, terwijl ook voldoende waarborgen worden geboden voor de meest gevoelige sectoren".
De studie is uitgevoerd door het Joint Research Centre (JRC). Er is gekeken naar de effecten van 12 handelsovereenkomsten op de agrovoedingssector tot 2030. De studie is een vervolg op een in 2016 gedaan onderzoek. In de studie wordt een conservatief en ambitieus scenario afgezet tegen een referentiescenario van 'Business as usual' Het verschil tussen de scenario's is de mate van tariefliberalisering en verlaging van rechten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.