Unilever heeft afgelopen week een plan gepresenteerd om tot een inclusievere samenleving te komen en de levensstandaard van de waardeketen te verhogen. "De 2 grootste bedreigingen waar we mee worden geconfronteerd, zijn klimaatverandering en sociale ongelijkheid", zo laat directeur Alan Jope weten. De voedingsmiddelengigant wil onder andere door een 'leefbaar loon' een stap in de goede richting zetten.
"Als gevolg van de coronacrisis is de sociale kloof gegroeid", zo stelt Jope. "Er is daadkrachtige en collectieve actie nodig om een ​​samenleving op te bouwen die helpt het levensonderhoud te verbeteren, diversiteit omarmt en kansen biedt voor iedereen." Om daaraan bij te dragen, wil producent Unilever dat iedereen die rechtstreeks goederen en/of diensten aan het bedrijf levert tegen 2030 een 'leefbaar inkomen' heeft.
Volgens de voedingsmiddelengigant moet een leefbaar loon werknemers in staat stellen volledig deel te nemen aan de gemeenschap en te helpen de cirkel van armoede te doorbreken. "Overigens heeft dit ook een direct voordeel voor onze economie, want het stimuleert consumentenuitgaven, bevordert het scheppen van banen en verbetert de arbeidsproductiviteit en -kwaliteit", zo schrijft Jope.
Kleine en middelgrote bedrijven steunen
Tevens stelt Unilever zichzelf het doel tegen 2025 ieder jaar €2 miljard uit te geven bij leveranciers die eigendom zijn van en beheerd worden door mensen uit ondervertegenwoordigde groepen. "Daarnaast zullen we deze bedrijven ondersteunen met een ontwikkelingsprogramma dat toegang biedt tot vaardigheden, financiering en netwerkmogelijkheden." Daarbij krijgen eveneens 5 miljoen kleine en middelgrote ondernemingen (zoals kiosken, verkooppunten, huis-tot-huis-verkopers) in de winkelketen van Unilever toegang tot verschillende digitale tools.
De producent van voedingsmiddelen zet niet alleen in op de ontwikkeling van kleine en middelgrote ondernemingen, maar wil eveneens 10 miljoen jongeren voorbereiden op een baan. "Met investeringen in het opbouwen van vaardigheden en het bieden van werkervaringsmogelijkheden zullen we groei stimuleren, digitale capaciteiten versnellen, expertise opbouwen en de productiviteit verhogen", zo meldt het.
Ook wil de producent dat de medewerkers die al bij het bedrijf actief zijn tegen 2025 allemaal omgeschoold of bijgeschoold zijn om zodoende goed voorbereid te zijn op de toekomst. "Hoewel we, als bedrijf, misschien niet altijd voltijdse, vaste banen kunnen bieden, willen we ervoor zorgen dat al one medewerkers zijn uitgerust met vaardigheden die nodig zijn om hun levensonderhoud te beschermen, zowel binnen als buiten Unilever."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.