Er is geen sector ter wereld die afgelopen jaar niet in de ban was van corona. Ook de foodketen is keihard getroffen, onder andere door de sluiting van de restaurants. In 2021 zullen we niet teruggaan naar de 'oude' situatie, zo wordt verwacht. De pandemie heeft er namelijk toe geleid dat veel consumenten op zoek zijn naar een nieuwe levensstijl. Welke zaken kenmerken de foodsector in 2021?
Hoewel de eerste vaccinaties tegen corona inmiddels zijn toegediend, is de verwachting dat de foodsector ook komende maanden nog in de ban zal zijn van de coronapandemie. Ook de 'hernieuwde vraag' vanuit de consument is naar verluidt een blijvende verandering. Het maakt dat veel bedrijven in de foodketen bijvoorbeeld meer en meer moeten inzetten op de productie van gezonde voeding. Immers, daar is de consument steeds meer waarde aan gaan hechten.
Gezondheid steeds belangrijker
Veel consumenten hebben afgelopen jaar, als gevolg van de coronacrisis, meer aandacht en tijd besteed aan het verbeteren van de weerstand en een gezondere levensstijl. Uit recent onderzoek blijkt dat 6 op de 10 consumenten wereldwijd hier afgelopen jaar actief mee aan de slag is gegaan. Die omslag is volgens experts blijvend. Voor veel bedrijven in de foodsector vergt het flink wat aanpassingsvermogen. Immers, de nadruk moest meer gelegd worden op de immuniteitbevorderende ingrediënten, zoals vlierbessen, kurkuma en cichorei. Ook coöperatie FrieslandCampina verwacht dat gezondheid in 2021 een belangrijke trend blijft onder de consumenten.
Een trend die hier goed op aansluit, is de groei in het plantaardige dieet. Alhoewel de verkoopcijfers van het jaar 2020 nog niet bekend zijn, wordt een recordniveau verwacht. Analisten voorzien dat de verkoop van plantaardige zuivelproducten en eieren alleen al op $4,3 miljard uitkomt, een jaarlijkse groei van 6%. De verkoop van vleesvervangers zou tot en met september met 129% zijn toegenomen ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2019. Voor 2021 is de verwachting dat de groei van plantaardig voedsel doorzet, al zullen de cijfers dan minder spectaculair zijn.
Overigens blijft gemak ook in 2021 een belangrijk thema. Eerder deze maand bleek uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland bijvoorbeeld al dat de totale deliverymarkt in 2020 met 43,1% is gegroeid. Vorig jaar is er massaal boodschappen besteld. De categorie 'boodschappenbezorging' groeide naar €2,69 miljard: +49% in vergelijking met het jaar daarvoor. De bezorging van maaltijden groeide met 37% naar €2,75 miljard. Dit jaar wordt eveneens een groei verwacht in deze foodservicesegmenten.
Waar komt mijn eten vandaan?
Niet alleen de voedingswaarden van voedsel zijn belangrijker geworden voor de consument, ook de herkomst van voedsel weegt vandaag de dag mee in het aankoopproces. Zo geeft 6 op de 10 consumenten wereldwijd aan meer te willen weten over de oorsprong van voedsel. Daarbij speelt de veiligheid van producten eveneens een belangrijker rol. Veel nieuwe technologieën kunnen hier volgens meerdere experts een bijdrage aan leveren en het gebruik van technologie zal in 2021 naar verluidt dan ook grote stappen zetten.
Een voorbeeld hiervan is de digitale vervaldatumlabel die live monitoring van de kwaliteit biedt. Naast deze slimme oplossingen op verpakkingen, focussen steeds meer voedselproducenten zich op blockchain. Daarmee kunnen de consumenten het product 'van boerderij tot tafel' volgen. Ook een technologie als genetische modificatie blijft in 2021 belangrijk, onder meer om smaak, textuur en het productieproces te verbeteren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.