De supermarktprijs voor voedingsmiddelen is afgelopen jaar gestegen, maar minder hard dan in het jaar ervoor. Dit laten nieuwe gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien. In 2020 waren we in de supermarkten in totaal 2% meer kwijt aan voedingsmiddelen.
Voedingsmiddelen zijn gemiddeld over het jaar 2020 in de supermarkt 2% duurder geworden. Daarmee is de prijs van voedsel minder snel gestegen dan in 2019, want toen kwam deze prijsstijging uit op 4,3%. Het verhogen van het btw-tarief van 6% naar 9% lag daar toentertijd aan ten grondslag. Afgelopen jaar was met name tabak duurder: de prijs van shag steeg met 19,3% en de prijs voor sigaretten namen met 10,4% toe. De prijzen van die 2 producten stegen vooral als gevolg van accijnsverhogingen.
Gemiddeld lagen de consumentenprijzen voor alle sectoren samen 1,3% hoger dan in 2019. Het jaar daarvoor kwam de totale stijging uit op 2,6%. "Ondanks een daling van de inflatie behoorde de stijging in Nederland in het afgelopen jaar opnieuw tot een van de hoogste in de Europese Unie", zo meldt het CBS. Kijken we naar alle goederen en diensten, dan lag de stijging in Nederland op 1,1%. De hele eurozone komt op een percentage van 0,3% in 2020.
Energie en brandstof springen eruit
De energie- en brandstofprijzen springen er daarnaast ook uit. Die zijn beiden gedaald. De prijs voor elektriciteit ging in het afgelopen jaar met 39,6% naar beneden, voornamelijk als gevolg van een verhoging van de heffingskorting. Gas was het afgelopen jaar wel 2,6% duurder. Het CBS meldt verder nog dat de prijs voor benzine 5,2% lager lag en dat diesel 8,8% goedkoper was.
Overigens wordt voorlopig geen daling verwacht in de prijzen. Eerder zei de Food and Agriculture Organization (FAO) van de Verenigde Naties al te verwachten dat de prijzen voor onder andere het komende jaar blijven stijgen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.