De meerderheid van de consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of een product gezond is of niet, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Daarnaast is ruim de helft van de Nederlanders van mening dat het aanbod in de supermarkt een stuk gezonder moet.
Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent dat veel Nederlanders weer bezig zijn met 'gezonder leven', zo blijkt ook uit een nieuw onderzoek van de Consumentenbond. Het gaat om maar liefst 91%. Daarbij focussen we ons vooral op gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Toch blijft het voor de meesten een uitdaging om het gezonde eetpatroon vast te houden. Uit het onderzoek blijkt dat veel Nederlanders dit wijten aan het ongezonde aanbod in de supermarkt: 56% geeft dan ook aan dat dit aanbod gezonder moet.
Een tweede reden voor de terugval naar een 'ongezonder eetpatroon' is volgens de consument het feit dat de etiketten op veel producten als onduidelijk worden ervaren. Ruim 69% van de Nederlanders zou het dan ook waarderen als er voortaan op het etiket vermeld wordt of producten wel/niet gezond zijn. Sandra Molenaar, directeur van Consumentenbond, stelt onduidelijkheid op het etiket een 'no go' is. Dit omdat ruim 50% van de consumenten alles gelooft wat op het etiket staat en er dus onbewust een 'ongezonde keuze' wordt gemaakt.
Te veel reclamespotjes
Ook laten we ons volop beïnvloeden door alle reclamespotjes voor het assortiment 'ongezonde voeding'. Daarom vindt 61% van de respondenten dat er minder reclame mogelijk moet zijn voor ongezonde voeding. Circa 60% geeft namelijk aan de verleiding dan vaak niet te kunnen weerstaan. Bij de groep waarin de focus op afvallen ligt, komt dit percentage zelfs op 67% uit.
Tenslotte speelt ook de hogere prijs voor veel Nederlanders een rol: 58% meent dat 'gezond eten' duurder is dan 'ongezond eten'. Voor 3 op de 10 consumenten is dit een grote belemmeringen om een gezond eetpatroon vast te houden. Volgens Molenaar klopt deze gedachte niet altijd. "Koop bijvoorbeeld groente of fruit van het seizoen." Ook stelt Molenaar dat supermarkten het consumenten makkelijker moeten maken om een gezonde keuze te blijven maken. "Hier valt nog flink wat terrein te winnen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.