In 2020 heeft thuiswerken landelijk zijn intrede gedaan en uit recent onderzoek van ABN Amro blijkt dat veel Nederlanders ook in de toekomst 1 of meerdere dagen per week thuis willen werken. Voor foodleveranciers biedt deze ontwikkeling kansen, want voeding kan volgens onderzoek een belangrijke rol spelen in 'vitaal thuiswerken'.
Voor veel werkgevers is het belangrijk om werknemers ook thuis 'vitaal' te houden. Onderzoek toont aan dat voeding hier een belangrijke rol in kan spelen. Zo werd het aanbieden van gezond voedsel in bedrijfskantines de afgelopen jaren steeds belangrijker. Hoewel die kantines inmiddels bijna een jaar gesloten zijn, blijft deze ontwikkeling iets waar veel leveranciers van kunnen profiteren. De fruitmand die over de laatste jaren op kantoor verscheen, kan bijvoorbeeld ook zijn weg vinden naar het aanrecht van de werknemer.
Dat meer en meer foodleveranciers kiezen voor deze benadering en denkwijze is ook zichtbaar in de toename van rechtstreekse bezorging. Kortom: het leveren van een product zonder enige tussenkomst van een supermarktketen. Een bekends voorbeeld hiervan zijn de maaltijdboxen. Met name leveranciers die doorgaans leveren aan horecagelegenheden zien hier wel heil in.
Uitdaging: omzetverlies terugwinnen
De grootste uitdaging zit hem dan ook vooral in het terugwinnen van het geleden omzetverlies. Het sluiten van de horecagelegenheden heeft over 2020 tot een omzetverlies van €2,7 miljard geleid. Dat betekent dat, als er gekozen wordt voor het rechtstreeks leveren van producten en diensten, rekening gehouden moet worden dat die producten ook echt iets moeten toevoegen aan gemak, smaak en originaliteit. De consument moet immers bereid zijn om er meer voor te betalen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.