Zelfs als de lockdown wordt opgeheven, gaan bedrijven in het foodservicekanaal nog een zware periode tegemoet. Door beperkende maatregelen en verschillende structurele effecten blijft de omzet ook in 2021 onder druk staan. Restaurants en cateraars incasseren de grootste klap.
In een recente update schetst Rabobank de ontwikkelingen in de foodsector. Daarin steekt de bank niet onder stoelen of banken dat de tweede lockdown van eet- en drinkgelegenheden in Nederland grote impact heeft op de toeleveranciers in de foodketen. Ook speelt grote onzekerheid in de periode daarna een rol, wat zijn weerslag heeft op de omzetverwachtingen voor 2020 en 2021.
Omzet restaurants gehalveerd
Het mag geen verrassing zijn dat de horeca hard getroffen wordt door de tweede coronagolf. Op afhalen en bezorgen na zijn eet- en drinkgelegenheden tot minstens december gesloten. De horeca loopt daardoor wekelijks grofweg €250 miljoen aan omzet mis ten opzichte van een 'normale' week in 2019. Rabobank schat in dat restaurants over het hele jaar 50% minder omzet draaien dan vorig jaar.
Ook fastfoodrestaurants zien hun omzet teruglopen, maar minder hard (-34%). Bij leveranciers en groothandels komt de omzetkrimp in 2020 naar verwachting uit op -29%. Cateringbedrijven worden zo niet nog harder getroffen door de coronacrisis. Hun omzetkrimp varieert van -36% (bedrijfscatering) tot zelfs -61% (luchtvaartcatering). Een en ander heeft onder meer effect op de fritesindustrie en de afzet van suikerhoudende dranken en zuivel.
Maar elke medaille heeft een keerzijde en dus kent deze crisis ook winnaars in het foodsegment. Zo komt de totale groei in supermarktomzet naar verwachting uit op een ongekende plus van 9%. Voor online supermarkten geldt zelfs een groei van 29% en in 2021 zal dat alleen maar verder oplopen naar een omzetgroei van 35% ten opzichte van 2019. Voor de fysieke supermarkt zal de groei dan nog 2,5% zijn.
Structurele effecten
Die vooruitzichten hebben volgens Rabobank alles te maken met het 'nieuwe normaal'. Allereerst zullen er, zodra de lockdown opgeheven wordt, nog grote beperkende maatregelen gelden in de foodservice. Bedrijven in dit segment gaan een onzekere start van het nieuwe jaar tegemoet. Voor de tweede helft van 2021 worden meer structurele effecten voorspeld. Dat betreft onder meer de impact van de economische recessie, meer thuiswerken, minder intercontinentale toeristen en voorzichtigheid bij consumenten om de horeca te bezoeken.
Voor restaurants zal dit in 2021 opnieuw een omzetkrimp betekenen die vergeleken met 2019 uitkomt op -24%. Voor fastfoodrestaurants en leveranciers wordt een krimp van respectievelijk -7% en -15% voorspeld. Uitzondering vormen de bedrijven die zich focussen op thuisbezorgen. Zij zien hun omzet dit jaar gemiddeld al met 23% stijgen en in 2021 zal dat zelfs 29% zijn. Maaltijdboxbezorger Hello Fresh doet daar nog een schepje bovenop en liet onlangs weten dit jaar uit te gaan van een verdubbeling van de omzet.
Omzetverliezen elders in de EU
Ook in andere EU-landen ziet Rabobank de omzet in de foodservice komend jaar nog stevig onder druk staan. Ingegeven door het feit dat overheidssteun in de meeste landen wordt afgebouwd en economische recessie op de loer ligt. Voor 2021 wordt uitgegaan van een omzetkrimp tussen de 16% en 22% in landen als Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Groot-Brittanië en Ierland. Op langere termijn zal de consumptie buiten de deur in West-Europa wel weer opkrabbelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.