Van veldevenement naar een laagdrempelig, allesomvattend digitaal platform. Fields of Innovation van Syngenta maakte eind september haar online debuut. Telers over de hele wereld haakten daar op aan. En nog steeds, want de informatie blijft toegankelijk.
Telers van uien en andere groentegewassen kunnen op het nieuwe online platform van Syngenta een schat aan informatie vinden over tal van rassen. "Fields of Innovation is normaal een veldevenement waar al onze (nieuwe) rassen te zien zijn", vertelt projectleider Brigitte van der Steen. "Ieder jaar komen daar tussen de 1.000 en 1.500 internationale bezoekers op af. Vanwege de coronasituatie zat dat er dit jaar niet in. We hebben daarom vrij snel besloten om het event helemaal te digitaliseren."
Wie na registratie binnenkomt op Fields of Innovation waant zich letterlijk in het veld, maar dan digitaal. De omgeving zoals die normaal in het echt is, is door Syngenta nagebootst. "Dat maakt het voor telers eenvoudig navigeren, heel intuïtief", aldus Van der Steen. Samen met de portfoliomanagers van Syngenta is een selectie van rassen gemaakt. "Je kunt geen 750 rassen laten zien, dat zou een onmogelijke opgave qua informatieverzameling betekenen, dus we moesten keuzes maken."
Diversiteit digitaal
Tegelijkertijd bood de digitale variant van Fields of Innovation nieuwe mogelijkheden. "We hebben collega's over de hele wereld gevraagd rassen in hun 'natuurlijke omgeving' te filmen, van Turkije tot Rusland en van China tot Polen. Dat geeft een goed beeld van de verschillen in groeistand en de kwaliteit van het ras. Daarbij delen we alle beschikbare technische informatie, zoals raseigenschappen en resistenties, waarmee de teler een compleet beeld krijgt."
Grenzen bestaan feitelijk niet meer en dat is een voordeel van online, stelt Van der Steen vast. "Mensen uit Mexico kunnen ook zien hoe een gewas in Turkije er uit ziet en groeit. Terwijl je normaal op een veldbijeenkomst bij gewassen staat die allemaal in het Nederlandse klimaat zijn gegroeid. De diversiteit digitaal is heel leuk en waardevol."
Veel interactie
Tijdens het event – van 21 tot en met 25 september – waren bovendien 70 internationale experts van Syngenta vertegenwoordigd die 24 uur per dag hun expertise met bezoekers konden delen. "Dat heeft tot heel veel interactie geleid", stelt Van der Steen tevreden vast. "Fantastisch om te zien hoe iedereen bij elkaar komt, ook al zit je fysiek ver van elkaar af."
Dat betekent niet dat de behoefte aan een fysieke bijeenkomst is komen te vervallen. "Persoonlijk contact hebben we bij Syngenta hoog in het vaandel staan. En het voelen, proeven, ruiken en bekijken van een gewas… Sommige dingen zijn nu eenmaal niet te vervangen digitaal. Maar een hybride versie van Fields of Innovation in de toekomst zou fantastisch zijn. Daarmee kunnen we de informatie die we delen breed toegankelijk maken, en dus ook voor bijvoorbeeld een kleine teler in India die normaal de reis naar Nederland niet kan maken."
Meer en breder publiek
De cijfers onderstrepen de kracht van online. De eerste editie van het digitale Fields of Innovation leverde tot nu toe ruim 3.000 registraties op, waarvan 2.500 mensen het platform bezocht hebben. "Dat aantal loopt nog op, omdat mensen het platform nog steeds kunnen bezoeken. Het is ook leuk om te zien dat we nu relatief meer bezoekers uit Afrika en het Midden-Oosten trekken. Een doelgroep die normaliter minder snel deze kant op komt, maar wel zeer geïnteresseerd is."
Heeft u nog geen bezoek gebracht aan het nieuwe digitale platform van Syngenta? Ga dan naar de online registratie en breng een bezoek aan de dynamische omgeving van Fields of Innovation. Het platform blijft zeker tot eind december toegankelijk. Daarna wordt gekeken hoe het in de toekomst ingezet kan worden en worden eventuele (technische) verbeteringen doorgevoerd.