Ausnutria

Nieuws Halfjaarcijfers

Snelle groei winst en omzet voor Ausnutria

20 Augustus 2020 - Erik Colenbrander

Vergeleken met het eerste halfjaar van 2019 zijn de winst en de omzet van zuivelonderneming Ausnutria, gespecialiseerd in kindervoeding op basis van geitenmelk, met tientallen procenten gegroeid. De winst steeg met ruim 32% naar €72,8 miljoen, nog sneller dan de de omzetgroei.

Dit artikel lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In het eerste halfjaar van 2020 steeg de omzet met 22,6% naar €488,5 miljoen. De resultaten van de eigen merken flesvoeding stegen met 25% ten opzichte van de eerste helft van 2019 en zijn goed voor 88,4% van de totale omzet van de Ausnutria Group.

Wereldmarktleider baby geitenmelk
Met kindervoeding gebaseerd op geitenmelk, die de organisatie verkoopt onder de merknaam Kabrita, heeft Ausnutria 60% marktaandeel in China en is Ausnutria naar eigen zeggen wereldmarktleider. Ook met de biologische koemelk, die wordt ingekocht bij handelsonderneming Farmel, timmert Ausnutria aan de weg.

Ondanks dat de concurrentie ook niet stilzit constateert Ausnutria dat ze in staat zijn deze leidende positie te behouden en uit te groeien, aldus CEO Bart van der Meer. " Buiten China groeit de afzet in Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Korea, Rusland, het Midden-Oosten en Europa."

Gevolgen coronacrisis beperkt
Na een goed eerste kwartaal zag Ausnutria een iets afzwakkende groei in het tweede kwartaal, door de gevolgen van de coronacrisis en de daarmee samenhangende verstoring van de markten wereldwijd. "Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn al in een vroeg stadium passende maatregelen getroffen om de gezondheid van onze medewerkers te beschermen, de aanvoer van grondstoffen veilig te stellen, productiefaciliteiten door te laten draaien en de logistiek naar de eindgebruiker goed in te regelen. Desondanks worden ook wij indirect geraakt door het coronavirus", aldus de CEO.

Ondanks de onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt over het toekomstperspectief, neemt Ausnutria zich voor de investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D) te continueren. Ook de voorgenomen uitbreiding van de productielocatie in Heerenveen komt niet in gevaar, zo zegt Van der Meer.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden