Het Duitse Nordzucker heeft 2019/2020 met een beter resultaat afgesloten dan verwacht. Het bedrijfsverlies van de op 1 na grootste suikerfabriek van Europa was aanzienlijk lager dan vorig jaar. Ondanks de coronacrisis verwacht het bedrijf deze lijn door te zetten.
Nordzucker zag de geconsolideerde omzet in het afgelopen boekjaar met 6% stijgen naar ruim €1,4 miljard. Het bedrijfsresultaat kwam uit op min €15 miljoen, waar dat in het voorgaande boekjaar nog min €58 miljoen was. Het boekjaar werd afgesloten met een nettoverlies van min €15 miljoen, tegenover min €36 miljoen vorig jaar. Voor het tweede jaar op rij zal geen dividenduitkering worden voorgesteld aan de aandeelhouders.
Kosten gereduceerd
De verbetering van het bedrijfsresultaat schrijft Nordzucker toe aan de aangepaste verkoopstrategie en de stroomlijning van de organisatie. Bovendien zijn permanente kostenreducties doorgevoerd. Ook levert het meerderheidsbelang van 70 procent in het Australische Mackay Sugar een positieve bijdrage.
Volgens Nordzucker blijft een positief resultaat in het lopende boekjaar 2020/2021 realistisch, ondanks de onzekerheden van de huidige coronacrisis. Door een dalende productie in Europa en een verwacht wereldwijd tekort, herstelden de suikerprijzen zich in het afgelopen boekjaar. Die situatie veranderde bij de corona-uitbraak. Samen met de olieprijzen kelderden de suikerprijzen, terwijl vanuit Brazilië een grotere suikerexport wordt verwacht.
Groei wereldwijde consumptie
“Door de versoepeling van de maatregelen gaan we er momenteel vanuit dat de effecten van de corona-uitbraak op de vraag in de EU relatief klein zullen zijn en dat de prijzen grotendeels stabiel blijven”, zegt Lars Gorissen, CEO van Nordzucker. “Ons doel is om in het lopende boekjaar weer positieve resultaten te behalen. We verwachten dat de suikerconsumptie wereldwijd blijft groeien, nadat de corona-gerelateerde achteruitgang is overwonnen. En we streven er naar onze activiteiten voor rietsuiker verder uit te breiden.”
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.