In Duitsland waren de verkoopvolumes van varkensvlees in 2019 een stuk lager dan in 2018. Ook de productie van varkensvlees is gedaald, zo blijkt uit cijfers van het Britse productschap voor varkens ADHB Pork.
In totaal lagen de verkoopvolumes van varkensvlees 10% lager dan in 2018. Hierbij speelden de opkomende vegetarische vleesvervangers een grote rol. Uit rapporten is gebleken dat er steeds meer kritiek is op de vleesconsumptie en dat vleesvervangers steeds populairder worden, zo concludeert ADHB.
Ook het aanbod van varkensvlees in Duitsland is gedaald. Dit heeft te maken met een dalende productie en een verminderde import. De productie van varkensvlees daalde in 2019 met meer dan 2% ten opzichte van het voorgaande jaar. Volgens de statistieken werd er in 2019 in totaal 5.224 miljoen ton varkensvlees geproduceerd. In 2018 was dit nog 5.363 miljoen ton.
Export van varkensvlees
De grote vraag vanuit China naar varkensvlees heeft ervoor gezorgd dat de export van Duits varkensvlees grosse moddo gelijk is gebleven. Dit ondanks een verminderde export vanuit Duitsland naar andere EU-lidstaten, zoals Polen en Italië. Wanneer ook het slachtafval wordt meegerekend, steeg de totale export van varkensvlees met 1%. De export naar China steeg daarentegen met 61%, wat goed was voor meer dan 20% van de totale Duitse handel.
In- en uitvoer van levende varkens
Duitsland is niet alleen een grote speler in het handelen in varkensvlees, er worden ook veel levende varkens geïmporteerd en geëxporteerd. Maar ook de invoer en de uitvoer van varkens is gedaald in 2019. De import van levende varkens daalde met 5% tot 13,5 miljoen stuks.
De uitvoer van varkens daalde zelfs met bijna 25% tot 1,9 miljoen stuks. Deze daling is voornamelijk afkomstig van een verminderde export richting Hongarije en Roemenië, landen die allebei kampen met Afrikaanse varkenspest.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.