Agrifoto

Nieuws Trekkerkenteken

Tweede Kamer stemt in met kenteken voor trekkers

29 Januari 2020 - Jeannet Pennings - 12 reacties

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft zoals verwacht ingestemd met de invoering van het trekkerkenteken. Dat betekent dat per 2025 een ketenplicht geldt voor landbouwvoertuigen die gebruik maken van de openbare weg. Tot die tijd geldt een overgangsperiode.

De maatregel is onderdeel van het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 waarover in de Tweede Kamer vorige week werd gedebatteerd. Bij de stemming dinsdag 28 januari waren alleen de PVV, SGP en Forum voor Democratie tegen; een ruime meerderheid was voor. Ook werd het amendement van de VVD en het CDA aangenomen waarmee een evaluatiebepaling in de wet wordt opgenomen. Dat betekent dat de kosten en administratieve lasten voor ondernemers naderhand worden geëvalueerd.

Met het wetsvoorstel voldoet Nederland aan de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder dan 40 kilometer per uur kunnen rijden. Als ook de Eerste Kamer instemt, dan geldt een overgangsperiode tot 2025. Alle (land)bouwvoertuigen moeten na het van kracht worden van het wetsvoorstel vanaf 2025 een kentekenplaat voeren. Nieuwe trekkers worden direct voorzien van een kentekenplaat.

Snelhiedsverhoging
Aan het wetsvoorstel is – op verzoek van LTO Nederland, Cumela en Fedecom – tevens een snelheidsverhoging naar 40 kilometer per uur gekoppeld. Boeren kunnen dan meer gebruik maken van provinciale wegen en rondwegen wanneer deze worden opengesteld door provincies, gemeenten en waterschappen. Dit moet de verkeersveiligheid ten goede komen.

Landbouwvoertuigen die eerder dan 2025 gebruik willen maken van de snelheidsverhoging, een ontheffing willen aanvragen of gebruik willen maken van provinciale wegen, hebben voor 2025 een kentekenplaat nodig. De registratie- en kentekenplicht is niet van toepassing op landbouwvoertuigen die het erf niet verlaten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jeannet Pennings

Jeannet heeft haar roots in de bloembollensector liggen en zij groeide op een agrarisch bedrijf in de kop van Noord-Holland op. Als generalist bericht ze voor Boerenbusiness over alle sectoren. Daarnaast verkent ze de mogelijkheden van sponsored advertising.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
12 reacties
Blubber 29 Januari 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10885705/tweede-kamer-stemt-in-met-kenteken-voor-trekkers]Tweede Kamer stemt in met kenteken voor trekkers[/url]
Wat te doen met oud trekkertje, die bereid staat om 1x per jaar tijdens oogst werkzaamheden, af en toe de weg schoon te schuiven?
drent 29 Januari 2020
tja wat te denken voor de combine die paar dagen per jaar over de straat gaat
Akkerbouw2.0 29 Januari 2020
Zelfrijdende voertuigen zoals maaidorser en bietenrooier met max snelheid van 20 kmh ook een kenteken?
Deze mogen in Duitsland immers ook zonder rijden
pieter 29 Januari 2020
Dit is al de eerste "winst" van de demonstraties!! Wat gaat er nog volgen?
regelbedenker 29 Januari 2020
Jij gelooft ook echt alles he Pieter
Blubber 29 Januari 2020
Wat te doen met oud trekkertje, die bereid staat om 1x per jaar tijdens oogst werkzaamheden, af en toe de weg schoon te schuiven?
Oldtimer langzamer dan 40kmh 29 Januari 2020
Wat gaat het betekenen voor de oldtimers die af en toe een dagje gaan toeren met de club ? En langzamer dan 40kmh (kunnen) rijden
schoenmakers 1 30 Januari 2020
Ik denk dat we hier ook weer de weg voor op moeten, dit is helemaal niet volgens de voorschriften van Europa, maar een invulling dit alle perken te buiten gaat
Super 30 Januari 2020
De hoogste tijd dat dit zsm doorgevoerd gaat worden. Oudere of op dit moment niet geschikte landbouw voertuigen dienen ook gewoon aan de voorwaarden van de nederlandse verkeers en wegenwet te voldoen.
peter 30 Januari 2020
pieter schreef:
Dit is al de eerste "winst" van de demonstraties!! Wat gaat er nog volgen?
Tijdens volgende demonstratie alle kentekens van trekker en met een Boerka masker op op de trekker. En niet meer stoppen voor wetgevende machten!!! Druk ze maar van de weg met voorop de trekker een stoot bumper. Wat mij betreft is de maat vol. ik ben het spuugzat met de legale maffia!!!
Hans Minnaard 30 Januari 2020
Jullie worden allemaal genaaid , let maar op !!
Kenteken registratie , wegenbelasting , verzekering , de aanhangers en kiepwagens worden daarna ook belast , want die gaan ook de weg op .
Hoe je. het draait of keert , het gaat weer geld kosten
tot hier en niet verder 30 Januari 2020
Dat we genaaid worden door de overheid weten we al lang, we zijn daarvoor onlangs ook in actie gekomen, best in grote getalen, maar laat het iedereen duidelijk zijn, we zijn er nog niet, we moeten er nog volop achter aan, HULDE AAN DE STRIJDERS
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden