Er komt waarschijnlijk toch een kentekenplicht voor trekkers. Dit gaat gepaard met een apk-plicht, snelheidsverhoging en betere toegang tot bepaalde wegen. De Tweede Kamer debatteerde dinsdag 22 januari over de kwestie.
De verwachting is dat een meerderheid van de Tweede Kamer volgende week instemt met het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994. Daarmee wordt antwoord geven op de EU-richtlijn die al sinds 20 mei 2018 geldt. Deze richtlijn bepaalt dat landbouwvoertuigen die harder dan 40 kilometer per uur kunnen APK-plichtig zijn. Om dit te kunnen controleren en handhaven wordt een kentekenplicht voor trekkers ingevoerd. Een eerder wetsvoorstel hiertoe haalde het niet.
Kosten beperken
In het debat gisteren werd onder meer gesproken over de kosten die met het kentekenen gepaard gaan. Minister Van Nieuwenhuizen-Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) benadrukte dat die, zoals afgesproken met de sector, zo laag mogelijk te houden. Een motie van PvdA en GroenLinks om een kentekenplaat ook aan de voorzijde van trekkers verplicht te stellen, werd dan ook ontraden. “Dat zou in totaal leiden tot 4,8 miljoen aan extra kosten voor trekkereigenaren. We doen alleen wat echt noodzakelijk is.”
Naast de APK- en kentekenplicht behelst het wetsvoorstel een verhoging van de maximumsnelheid naar 40 kilometer per uur. Daarmee kunnen trekkers straks veiligere routes kiezen en woonkernen en parallelwegen met fietsers mijden.
Overgangsperiode
Wanneer zowel de Tweede als Eerste Kamer instemmen met het wetsvoorstel, dan geldt een kentekenplicht voor trekkers vanaf 2025. Tot die tijd geldt een overgangsperiode. Nieuwe trekkers worden direct voorzien van een kentekenplaat. Landbouwvoertuigen die eerder dan 2025 gebruik willen maken van de snelheidsverhoging, een ontheffing willen aanvragen of gebruik willen maken van provinciale wegen, hebben een kentekenplaat nodig.
De VVD en het CDA willen dat een evaluatiebepaling in de wet wordt opgenomen. De doeltreffendheid en de effecten in de praktijk, waaronder de kosten en administratieve lasten, moeten geëvalueerd worden. Over dit amendement wordt eveneens gestemd volgende week.
Boerenbusiness legde vragen omtrent de kentekenplicht eerder voor aan Hero Dijkema van Cumela Nederland.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10885488/kaarten-lijken-geschud-in-kentekendebat]Kaarten lijken geschud in kentekendebat[/url]