Het percentage bloembollentelers dat wil uitbreiden is in 2018 met ruim 13% gestegen. Eind 2018 was 27,6% bereid om uit te breiden, terwijl dit een jaar eerder nog 14,5% was. Het percentage stoppers daalt licht. Dat meldt AgriDirect.
Het percentage uitbreiders is met 37,8% het hoogste in de hyacintenteelt. De lelietelers zijn met 24,6% het minst bereid om hun bedrijf uit te breiden c.q. op te laten volgen. De cijfers komen voort uit de jaarlijkse BloembollenScanner van AgriDirect die eind 2018/begin 2019 heeft plaatsgevonden.
Met bijna een verdubbeling in de uitbreidingsplannen heeft de bloembollensector volgens AgriDirect opnieuw de weg omhoog gevonden. In de periode 2013-2015 was een stijgende trend te zien in het percentage uitbreiders. In 2016 werd deze trend doorbroken.
Percentage stoppers daalt licht
Het percentage stoppers daalt in 2018 licht, 0,8% ten opzichte van 2017. Het aantal bedrijven dat wil stoppen of langzaam wil afbouwen is met 5,7% het hoogst bij de tulpentelers. In de hyacinten heeft slechts 2,2% van de telers plannen om het bedrijf te beëindigen.
In totaal wordt op 34,5% van de Nederlandse bloembollenbedrijven gerekend op een opvolger. Dat is iets meer dan in 2017 (33,2%). Op 15,9% van de bedrijven staat een opvolger klaar om het stokje over te nemen, bij 18,6% is de opvolger reeds in de maatschap opgenomen.
Terughoudendheid in lelies
René le Clercq van brancheorganisatie KAVB herkent een aantal trends. “De leliemarkt is op dit moment ingewikkeld. Dat zien we terug in een dalend areaal en in de terughoudendheid van deze telers.” In de tulpen, de helft van het bloembollenareaal, is de teneur volgens Le Clercq overwegend positief. “We verwachten dat de groei in snijtulpen komende jaren doorzet. Voor onder meer de hyacintenteelt is de markt al een aantal jaar stabiel. Dat biedt vertrouwen om het bedrijf voort te zetten dan wel over te nemen.”
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.