Zo'n 1,5 jaar nadat Massey Ferguson zijn fabriekslocatie in het Franse Beauvais heeft uitgebreid, volgt er alweer een nieuwe expansieronde. Door de aankopen van de buurman, kan de fabriek flink worden vergroot. Dit om meer productie aan te kunnen.
Machinefabrikant Massey Ferguson kondigde in juli 2017 aan de locatie in Beauvais uit te breiden en daarvoor werd een terrein van 8 hectare groot van Nestlé aangekocht. In het deels nieuwe gebouw huist het logistieke centrum en worden onderdelen van externe leveranciers opgeslagen.
Dubbele uitbreiding
Het nieuwe fabrieksdeel, genaamd Beauvais 3, is medio januari officieel geopend. Deze uitbreiding is echter niet voldoende voor het bedrijf; zo is het gelukt om de locatie van de naburige ijsfabrikant Froneri te kopen. Dit terrein omvat 15,7 hectare, waarvan 4,5 hectare onder dak.
Deze uitbreidingen zijn nodig om de productie van de trekkers flink uit te breiden. Het plan is om in de komende jaren jaarlijks 18.000 trekkers te bouwen, waar dat er nu nog 14.500 zijn. Het gaat daarbij om de modellen tussen de 74 pk en 400 pk, waarvan meer dan 75% wereldwijd wordt geëxporteerd; ruim 20% blijft in Europa.
Positief in Nederland
Massey Ferguson presteerde goed in Nederland. In 2017 schreef het 346 nieuwe trekkers op, wat het beste resultaat is sinds 2008. Het jaar ervoor waren dat nog 266 exemplaren. De cijfers zijn echter vertekend. Dit omdat alle fabrikanten in december 2017 flink wat trekkers op voorraad hebben gekocht, wegens veranderende wetgeving (mother regulation).
Agco heeft al een doel voor de nieuwe locatie. De toeleveranciers kunnen hier hun werkzaamheden uitvoeren, zoals de inspecties voor aflevering. Ook komt er een 'customisation workshop', waar een bedrijf voor Massey Ferguson (af fabriek) trekkers gaat pimpen. Valtra doet dit al met hun 'Unlimited-modellen' en daar heeft het veel succes mee. De tijd dat de trekker een vast kleurenschema had, is bij sommige fabrikanten definitief voorbij.
Nieuwe trekkerseries
Het moederbedrijf heeft de afgelopen 6 jaar al €300 miljoen geïnvesteerd in Massey Ferguson. Het logistiek centrum was €11 miljoen en daar komt nog meer bij. Het is allemaal onderdeel van de 5-jarige groeistrategie van het merk, zo legt Thierry Lhotte, de Europese operationeel directeur, uit. Sinds 2015 zijn 14 nieuwe trekkerseries geïntroduceerd en de komende 4 jaar komen daar nog eens 14 nieuwe series bij.
Ook Fendt, een ander dochterbedrijf van Agco, heeft de laatste jaren flink ingezet op groei. Het merk heeft als ambitie om in Zuid-Duitsland (in Marktoberdorf) volgend jaar 20.000 trekkers te produceren. Dat is ook de maximaal haalbare capaciteit. Fendt kiest er overigens wel voor om de 'just in time'-strategie te hanteren, waar Massey Ferguson daar juist mee stopt. Dit houdt in: componenten worden pas aangevoerd als ze vereist zijn en de voorraad is minimaal. Door de lange levertijden, die kunnen oplopen tot meer dan 1 jaar, hebben fabrikanten hier echter steeds meer problemen mee.
Het derde merk van Agco: Valtra, bouwt flink minder trekkers in het Finse Suolahti. Daar rollen jaarlijks ongeveer 7.000 stuks van de band. Daarbij heeft het ook een fabriek in Brazilië, speciaal voor de Zuid-Amerikaanse markt.
Europese trekkerproductie
De totale Europese trekkerproductie van Agco is behoorlijk. John Deere produceert in Mannheim jaarlijks ongeveer 30.000 trekkers. Daarmee is het hoogstwaarschijnlijk de grootste Europese trekkerbouwer. Maar, er zijn meer Europese fabrikanten die fors in hun productie geïnvesteerd hebben; zo heeft Deutz-Fahr hun fabriek in Lauingen uitgebreid met een theoretische capaciteit van jaarlijks 36.500 stuks. Die wordt echter niet benut, want het gaat momenteel om 6.000 trekkers per jaar. Ook New Holland’s fabriek in het Britse Basildon is met 22.000 stuks per jaar een forse.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.