John Deere, Lemken en Amazone. Alle 3 hebben ze sinds kort schoffelmachines in hun programma. Dat terwijl ze eveneens veldspuiten bouwen voor de chemische onkruidbestrijding. Naast 'groene middelen' zien fabrikanten heil in grootschalige biologische onkruidbestrijding.
Amazone maakte donderdag 25 oktober bekend collega-fabrikant Schmotzer over te nemen (met ingang van 1 januari 2019). Het bedrijf uit Beieren bouwt al bijna 100 jaar schoffelmachines en verwierf daar ook in Nederland faam mee; vooral in de jaren '50, '60 en '70. Echter, de historie is bekend: chemische onkruidbestrijding kwam op en de schoffelmachine verdween.
Schoffelen maakt comeback
"Na 3 decennia komt schoffelen weer terug", zeggen Christian en Justus Dreyer, de directeuren van Amazone. "De techniek staat wereldwijd meer op de voorgrond. Buiten de sector leidde het een teruggetrokken bestaan en bleven alleen de biologische bedrijven schoffelen." Amazone ziet de toevoeging van schoffelmachines als een belangrijke uitbreiding binnen hun pakket plantverzorging.
- Christian en Justus Dreyer
Al in november 2015 nam John Deere (geheel onverwacht) het Franse merk Monosem over. Best bijzonder, omdat het merk eerder dat jaar aankondigde hun Amerikaanse precisiezaaitechniek zelf te gaan vermarkten in Europa. Naast de zaaimachine bouwt Monosem ook schoffelmachines. Op de Agritechnica in 2017 toonde Deere een GPS-systeem om schoffelmachines mee aan te sturen via sideshift op de trekker.
Camera in trek
Meer recent in het geheugen ligt de 'move' van Lemken. Eind augustus van dit jaar werd bekend dat het zowel Steketee als Rumptstad overnam. Het bedrijf was eerlijk over de visie: het is hun vooral om de cameragestuurde schoffel van Steketee te doen. Daar is het Zuid-Hollandse bedrijf namelijk een ster in.
Ook Amazone is geïnteresseerd in de cameratechniek. "Dankzij camera's en stuursystemen is het mogelijk om een hogere capaciteit te bereiken tegen flink lagere kosten", zegt Schmotzer-directeur Ferdinand Wahl. Amazone ziet meer potentie voor deze techniek, bijvoorbeeld door het schoffelen te combineren met het toedienen van vloeibare meststoffen.
"Ook kunnen gewasbeschermingsmiddelen selectief toegediend worden. Dat kan tijdens het schoffelen, maar dergelijke cameratechnieken kun je ook op de veldspuit monteren." Ook Lemken heeft die visie en wil dit op korte termijn handen en voeten geven.
Claas systeem
Schmotzer maakt gebruik van het systeem van Claas of van de eigen Okio-camera. Beiden zijn bedoeld de schoffelmessen zo nauwkeurig mogelijk langs het plantje te sturen. Agrocom nam in 2007 het Deense Eco-Dan over en zo kwam het aan een eigen camerabesturing. Echt grote innovaties op dat gebied hebben de laatste jaren niet plaatsgevonden. Steketee pionierde met Eco-Dan, maar besloot daarom zelf een camera te ontwikkelen.
De techniek van Steketee gaat verder. Hun machine kan namelijk ook in de rij schoffelen. Daarnaast worden planten herkend en kan, in de nabije toekomst, per plant een dosering meststof of middel worden toegediend. Ook het Britse Garford heeft een intra-rij-schoffelmachine. Agrifac draaide het om en lanceerde begin dit jaar camera's op hun veldspuit (AICPlus) om individuele onkruidplanten te kunnen herkennen en plaatsspecifiek te spuiten. Dat waar het Lemken en Amazone ook om is te doen.
Spuiten en schoffelen
John Deere en Monosem hebben nog geen cameraschoffel laten zien. Het Duitse Einböck levert het Claas-systeem (Row-Guard), net als sommige andere bedrijven. Wellicht dat in de toekomst meer grote fabrikanten schoffeltechniek aan hun pakket toe gaan voegen; zeker wanneer het al veldspuiten bouwt.
Dalen de productiecijfers van de ene machine, dan kan een andere dit opvangen en zit je toch nog bij de klant aan tafel. Bovendien vindt een integratie van beide producten plaats, waarmee bedrijven meer conventionele bedrijven hopen te trekken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.