Op het Italiaanse Eima lanceert New Holland een nieuwe trekkerserie: de T5 Auto Command. Hij lijkt nog het meest op zijn grote broer, de T6. Daarmee is de trekker plotsklaps een stuk volwassener geworden. Grote nieuws is de continu variabele transmissie (CVT).
Het is geen geheim dat het CNH-concern een lichte viercilinder met traploze transmissie ambieert. Al sinds de lancering van de T5 in 2013 wordt over een Auto Command versie gesproken. Zo noemt New Holland de CNH CVT-bak. Echter, eerst volgde een Electro Command elektronisch geschakelde powershift bak.
Op Facebook en websites zwerven steeds meer foto’s rond van de nieuwe T5-serie. New Holland zelf heeft nog niets naar buiten gebracht, behalve een foto van de motorkap. Hierop is het model T5.140 te zien, mét de Auto Command badge prijkend op de neus in Blue Power uitvoering.
3 modellen
Volgens het Italiaanse Tractorium, die doorgaans goed op de hoogte is, bestaat de T5 AC uit 3 modellen met 100, 120 en 140 pk vermogen. Volgens hun gegevens ligt onder deze kap een 4,5 liter NEF Tier 5 motor. Dankzij de Horizon-cabine van de T6 heeft de trekker een volwassener uiterlijk. De T5 wordt daarmee van het veehouderij- naar het akkerbouwsegment getild. Daar kan hij de concurrentie aan met de Fendt 300 Vario, John Deere 5R en Massey Ferguson 5700-S.
Akkerbouwsegment
Onder meer in de Benelux zijn steeds meer akkerbouwers opzoek naar een trekker met veel vermogen, traploze transmissie en laag eigen gewicht op hoge banden. Die is jaarrond inzetbaar. Volgens data weegt de T5.140 kaal 5.800 kilo, is de maximale bandenmaat 480/65R28 voor en 600/65R38 achter. Zowel cabine als vooras zijn geveerd en af fabriek is een fronthef met PTO leverbaar. Rtk-gps kan de fabrikant al af fabriek op de huidige T5 leveren.
Case IH Versum
De Eima gaat op 7 november van start in Bologna en duurt tot en met 11 november en dan worden alle details ook duidelijk. Op de stand van Case IH zou je de Versum CVX moeten vinden; de rode versie van de T5. Het huidige model heet Luxxum. Over een Steyr-uitvoering is niet gesproken. Geruchten melden dat hij vanaf zomer 2019 leverbaar moet zijn. Wie liever de 8-traps geautomatiseerde full powershift transmissie Dynamic Command heeft, moet nog 2 jaar wachten.
Foto's: New Holland Agriculture
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10880340/volwassen-new-holland-t5-herbergt-cvt-transmissie]Volwassen New Holland T5 herbergt CVT-transmissie[/url]
Is dat niet heel zwaar, n korte maxxum 4 cil. Weegt 5600kg op flinke cultuurwielen. Hoop dat dat een foutje is.Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10880340/volwassen-new-holland-t5-herbergt-cvt-transmissie]Volwassen New Holland T5 herbergt CVT-transmissie[/url]