De suikerbieten op lichte grond laten letterlijk het hoofd hangen, met name door de droogte en hoge temperaturen. Suiker Unie volgt de situatie nauwlettend, maar neemt nog geen besluit of de bietencampagne later van start gaat.
Gert Sikken, agrarisch directeur van Suiker Unie, is helder: "Deze droogte gaat effect hebben op de bietenoogst. Hoe groot het effect is, kunnen we lastig kwantificeren. Begin juli hebben we voor het laatst bericht, toen was het droog en de situatie is zeker niet verbeterd."
Stress kost suiker
Sikken durft zich niet te wagen aan voorspellingen van de opbrengst. Wel weet hij dat stress in de plant voor een opbrengstverlies van 200 tot 300 kilo suiker per dag, per hectare zorgt. Zowel droogtestress als hittestress zijn goed waarneembaar in de planten.
Eind juni en begin juli heeft Suiker Unie de telers een voorlopige planning gestuurd. "Voorlopig", benadrukt Sikken, "want de definitieve campagneplanning stellen we pas half augustus vast. Dan zijn we enkele weken verder en kunnen we hopelijk meer zeggen. De planning die tot nu toe is gemaakt, is gebaseerd op de situatie in juni."
Heeft uitstel effect?
De directeur kan zich niet herinneren dat de bietenoogst ooit door droogte werd uitgesteld. "Het is de vraag of dit helpt. Het is niet uit te sluiten dat de campagne later start, maar dan moet het wel effect hebben. Zijn de omstandigheden dan beter? Dat is lastig te zeggen. Bovendien zijn we niet gecharmeerd van hergroei aan het einde augustus. Dat werkt eigenlijk alleen maar negatief en kost veel suiker. Het liefst willen we altijd zo laat mogelijk starten."
De situatie in het veld heeft onherroepelijke gevolgen voor de beschikbaarheid van pulp. "Het meeste is op voorhand verkocht", weet Sikken. Exacte percentages kan hij niet noemen. "Veehouders willen het graag hebben. Ook de biovergisters bij de suikerfabrieken worden gevoed met bietenpulp. Daar kunnen we iets mee spelen om volume vrij te maken. De voervoorziening gaat echt een ding worden." In 1976, toen een nijpend tekort heerste, werd zoveel mogelijk bietenblad verzameld om veehouders over voldoende voer te laten beschikken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10879377/uitstel-bietencampagne-is-niet-gewenst][/url]