Vragen aan Pieter Gabriëls

'De kwaliteit van de peen blijft belangrijk'

9 Maart 2018 - Anne Jan Doorn

De peenmarkt bevindt zich in lastig vaarwater. Telers twijfelen aan de toekomst van de peenteelt. Die onzekerheid wordt veroorzaakt door 2 lastige seizoenen. Een vergelijkbaar gewas vinden, is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Pieter Gabriëls, directeur van Bejo Zaden Duitsland, vertelt over de ontwikkelingen op de peenmarkt, en licht toe welke kansen er liggen.

Hoe ontwikkelt de markt zich momenteel, en biedt dit kansen voor Nederland?
"De markt voor bewaarpeen lijkt verzadigd, dus daar liggen de groeimogelijkheden niet. Ik zie meer kansen voor bijvoorbeeld bospeen. Telers geven direct aan dat dit lastig is, maar het blijft belangrijk om buiten de kaders te kijken. De ontwikkelingen gaan snel en ook voor bospeen kan automatisering mogelijk worden. Hetzelfde geldt voor snackwortels, die worden momenteel in de supermarkt verkocht voor €0,99 per zakje. Het kost meer werk, maar men moet verder kijken dan alleen B-peen."

Het blijft belangrijk om peen flexibel te leveren

Is Polen een kans of een bedreiging voor de Nederlandse telers?
"Polen ontwikkelt zich behoorlijk snel. Niet alleen groeit het areaal peen, maar ook de professionalisering neemt toe. Dit leidt ertoe dat de kwaliteit van de peen uit Polen beter wordt. Het land was tot nu toe een wisselvallige exporteur van peen, maar ook op dit gebied ontwikkelt het zich. Toch is er nog een belangrijk verschil met de Nederlandse peensector. Zo hebben Nederlanders een ‘echte handelsgeest’ en zijn zij bereid om mee te denken met de importeurs. Daarnaast zijn Nederlanders snel en flexibel in de levering. De Nederlandse peensector moet zich hierop blijven focussen."

Waar moet een partij uit Nederland verder aan voldoen om interessant te blijven voor Duitsland?
"In Duitsland vinden ze vooral de kwaliteit erg belangrijk. B-kwaliteit komt eigenlijk niet binnen. Daarnaast is het van belang dat er niet te veel residu op de peen aanwezig is. Tevens moeten de telers de certificaten goed op orde hebben."

De Duitse supermarkten hebben een streven: "Eigen peen eerst." Verdringen zij hiermee buitenlandse inbreng?
"Het idee dat de Duitse markt protectionistisch is, zie ik niet. De behoefte vanuit de markt is namelijk nog steeds leidend. De markt vraagt momenteel vooral naar regionale groenten. Dat wordt ingegeven door de behoefte naar veilig voedsel. Echter, ook Nederlandse peen kan voor de Duitsers regionaal zijn. Daarmee kan de Nederlandse peen prima de gaten in het aanbod van de regionale peen aanvullen."

De biologisch geteelde peen kan niet zonder Duitsland en deze teelt is nog steeds stijgende. Hoe ziet u deze ontwikkeling?
"Duitsland is nog niet zelfvoorzienend als het gaat om biologische peen en op korte termijn zal dit ook niet veranderen, omdat er een beperkte beschikbaarheid is aan goede grond. Daardoor blijft er vraag komen, maar deze neemt wel af. Dit omdat steeds meer telers omschakelen naar biologisch. Hoewel de biologische teelt van peen niet eenvoudig is, heb je wel minder kans op uitval (in vergelijking tot kool). Wel zie ik dat de vraag naar biologische peen vanuit de consument blijft stijgen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Anne Jan Doorn

Anne Jan Doorn is expert Akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij schrijft onder meer over de verschillende akkerbouwmarkten en focust zich daarnaast op de grond- en energiemarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden