De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft zondag 25 februari de kandidaten voor de CDU-ministersposten aan haar regering voorgesteld. Voor de landbouwsector wordt Julia Klöckner naar voren geschoven, waarmee zij de opvolger wordt van de geliefde Christian Schmidt.
Naast Klöckner was ook de veelbesproken Jens Spahn in de running voor landbouwminister. Hij kreeg uiteindelijk de ministerspost voor Volksgezondheid toegewezen. Klöckner heeft reeds politieke ervaring binnen de sector. In 'haar' deelstaat Rijnland-Palts was ze eerder staatssecretaris van Voedsel, Landbouw en Consumentenbescherming. Ook leidde ze de landbouwwerkgroep voor de CDU tijdens coalitieonderhandelingen, schrijft Vilt.be.
Vertrouwen
In een poll van nieuwsmedium Agrar Heute kwam Klöckner als favoriet bovendrijven en liet daarmee Spahn achter zich. Klöckner’s ouders hebben een wijnboerderij. Zelf werkte ze als hoofdredacteur. Volgens de Duitse landbouwsector heeft ze bewezen bekwaam te zijn met de portefeuille landbouw. In 2002 kwam ze in de Bundestag terecht, waar ze 5 jaar later aan het hoofd kwam te staan van de werkgroep landbouw voor de CDU/CSU. Recent werd ze zelfs in de Duitse media als opvolger van Angela Merkel genoemd.
(Tekst gaat verder onder de tweet)
Geliefde minister
Klöckner neemt de post over van CSU-politicus Christian Schmidt, die sinds 2014 landbouwminister van Duitsland was. Schmidt was zeer geliefd onder de Duitse boeren, waarmee Klöckner flink wat heeft waar te maken. Haar ministerschap moet echter nog wel worden goedgekeurd door coalitiepartner SPD.
In november 2017 kwam Schmidt in opspraak toen hij, tegen de afspraken in, toch voor een verlenging van de glyfosaatlicentie stemde. Met de Duitse ‘ja’ kreeg glyfosaat het benodigde overwicht om de licentie met 5 jaar te verlengen. De eenmansactie leverde hem veel complimenten op van boeren, maar leidde tevens tot een stevige reprimande van Merkel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.