De Ierse voedingsmiddelenexport zet over 2017 een record neer. Dat laat de Irish Food Board woensdag 10 januari weten. De Ierse voedingsmiddelenexport groeide het afgelopen jaar met 13%, wat een recordbedrag van €12,6 miljard betekent.
Het blijkt dat de voedingsmiddelenexport van Ierland al sinds 2010 in de lift zit en dat deze sindsdien een groei van 60% heeft doorgemaakt. Zoals hierboven al werd genoemd, werd er afgelopen jaar een groei neergezet van 13%. Ter vergelijking: in 2015 was de groei 3% en in 2016 was de groei 2%.
Zuivelexport populair
De grootste groei was terug te zien in de zuivelexport (+19%). Met name de export van boter en melkpoeder stimuleerde deze groei. Door de hoge boterprijs steeg de exportwaarde van boter in 1 jaar tijd met maar liefst 60%. Met deze cijfers neemt de zuivelindustrie ongeveer een derde van de totale Ierse agrifoodexport voor zijn rekening. Het gaat om een waarde van €1,2 miljard. Het grootste gedeelte van deze producten gaat naar landen in de Europese Unie (EU), met Nederland op een derde plaats.
Ook de export van varkensvlees is afgelopen jaar toegenomen. Het gaat om een stijging van 14%. Bewerkt voedsel steeg met 17% en rundvlees liet een stijging van 5% zien. Rundvlees is een zeer belangrijk exportproduct voor Ierland, een van de belangrijkste markten hiervoor is Nederland.
(Tekst gaat verder onder de tweet)
Brexit en verwachtingen
Ondanks de onzekerheden en moeilijkheden als gevolg van de brexit, groeide de handel met het Verenigd Koninkrijk (VK). Het VK blijft dan ook de belangrijkste afzetmarkt voor de Ieren. Tara McCarthy, CEO van Bordia Bia (de Irish Food Board), liet haar verwachtingen voor 2018 blijken: "We verwachten dat de groei minder groot zal zijn, maar onze belangrijkste exportcategorieën zullen stabiel in volume blijven groeien."
Daarnaast is de strategie van Ierland om in 2018 minder afhankelijk te worden van het VK en de focus te leggen op handelsrelaties met EU-landen, de Golfstaten en Oost-Azië.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.