AgruniekRijnvallei (AR) boekt over 2017 een voeromzet van 630.000 ton, een record. Johan Schuttert, commercieel directeur van AR, vertelt over de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. Vooral in het biologische segment groeide de coöperatie sterk. Ook gaat hij in op het groeipotentieel van GMO-vrij voer met een VLOG-certificaat.
AR heeft in 2017 een recordomzet gedraaid. Zijn jullie tevreden met dit resultaat en waar komt deze groei vandaan?
''Wij zijn zeker tevreden met de volumegroei die wij in het afgelopen jaar over de verschillende sectoren (rundvee, varkens en pluimvee) hebben geboekt. Zeker gezien het turbulente jaar; neem bijvoorbeeld de fipronil-affaire en het fosfaatreductieplan. Relatief veel van onze pluimveeklanten zijn getroffen door de fipronil-affaire, wat een paar procent van de omzet heeft gekost. Achteraf gezien had het afgelopen jaar heel anders kunnen uitpakken. Ook financieel gezien ziet 2017 er goed uit, al zijn de jaarcijfers nog niet definitief. De Welkoopwinkels, die AR zelf exploiteert, hebben dit jaar bovengemiddeld gescoord. Wij monitoren waar onze autonome groei vandaan komt en daar springt dit jaar geen specifieke partij bovenuit. Wat de verschillende diersectoren betreft, zien wij de sterkste autonome toename in de pluimveesector.''
Heeft de sterke groei in het biologische segment jullie verbaasd?
''Aan begin van 2017 hadden we niet verwacht dat de afzet van biologisch voer met 30% zou groeien. Zo’n 10% van het volume dat wij afzetten, is nu biologisch. Het begint dus aardig mee te tellen; met name in de pluimveesector zien wij veel omschakelaars naar bio. Wij verwachten dat het biologische voersegment in de komende jaren verder groeit. Daarom hebben wij 2 fabrieken (Barneveld en Wichmond) omgebouwd tot biologische productielocatie. Door dergelijke trends vroegtijdig te signaleren, kunnen wij omschakelaars nu goed faciliteren en bevoorraden met biologisch voer.''
Heeft AR last prijsvechters in de mengvoerindustrie en op welke manier onderscheiden jullie je?
''Omdat wij een coöperatie zijn, hebben wij voornamelijk vaste afnemers. Van platforms als MijnVoer.nl hebben wij weinig last. Dit speelt meer in het zuiden van Nederland. Wij zien dat de productie van standaardvoer steeds meer overgaat in specifieke voersamenstellingen. Met kennis en kunde proberen wij veehouders bij te staan in de complexer wordende rantsoenen. Op dit gebied proberen wij ons te onderscheiden; dat doen we met onze ‘Zuiver Voer-filosofie’. Met speciaal geselecteerde grondstoffen en productietechnieken streven we naar een betere (darm)gezondheid en verteerbaarheid. Dit leidt uiteindelijk ook tot een betere voederconversie.''
VLOG-voer is een trend in opkomst. Hoe gaat zich dit in de komende jaren ontwikkelen?
''In de pluimveesector speelt de opkomst van VLOG-voer al langer. Meer dan 50% van het legpluimvee dat wij afzetten, is VLOG-gecertificeerd. Ook in de rundveesector komt steeds meer vraag naar VLOG-voer. Zo’n 40% van het rundveevoer in Duitsland is VLOG. Waarschijnlijk neemt ook in de Nederlandse rundveesector het aandeel VLOG-voer toe. Duitse afnemers verlangen steeds vaker GMO-vrij geproduceerde zuivel en Nederland exporteert veel naar Duitsland. Het produceren van VLOG-voer lijkt overigens eenvoudiger dan het is. Allereerst moeten de erkende grondstoffen beschikbaar zijn. Daarbij wordt de samenstelling snel te duur. Ook scoort het niet altijd even gunstig, wat betreft het voerspoor. GMO-vrij sojaschoot is vaak duur en wordt zodoende ingewisseld voor het fosforrijkere raapzaadschroot. VLOG-voer en fosfaatreductie staan daarom soms haaks op elkaar.''
Wat zijn jullie plannen in 2018 en hoe gaat de mengvoerindustrie zich ontwikkelen?
''Over de verschillende sectoren willen we ons marktaandeel autonoom vergroten. Daarbij sluit ik eventuele overnames of fusies niet uit. Voor de productie van complexere rantsoenen, zoals VLOG-voer, is enige schaalgrootte geboden. In dit kader verwacht ik dat voerbedrijven vaker gaan samenwerken. Ook verwacht ik een verdere consolidatieslag in de mengvoerindustrie. De beschikbaarheid van de dierrechten blijft waarschijnlijk de omvang van de veestapel (marktgrootte) bepalen.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.