Het officiële verhaal is dat de Europese Unie nog niet praat over een nieuwe handelsdeal, met de Britten, totdat de ‘scheiding’ rond is. Dat meldt Businessinsider.nl.
Echter, achter de schermen wordt er wel degelijk, op een informele manier, gesproken over de manier waarop de Britten en de resterende EU-landen handel kunnen blijven drijven na de Brexit. Dat meldt Politico op basis van gesprekken met anonieme diplomaten.
Aangezien de onderhandelingen voor een langetermijndeal jaren zullen gaan duren, moet er toch worden nagedacht over een provisorische oplossing. Beide partijen willen een grote economische klap, na de Brexit, voorkomen. Echter, zo'n handelsdeal zou wel eens behoorlijk slecht kunnen uitpakken voor de Britten.
Wel goederen, geen diensten
In het team van Brexit-onderhandelaar Michel Barnier groeit animo voor een tariefloze handelszone voor goederen. Zo wordt ervoor gezorgd dat Duitsland nog steeds voordelig auto’s kan verkopen aan de Britten. Ook moet de Franse en Italiaanse voedselsector niet te hard wordt geraakt.
De deal zou echter alleen voor goede gelden en dus niet voor diensten. Daarbij moet men denken aan de financiële sector en vliegtuigmaatschappijen zoals EasyJet. De context daarbij is dat de Britten eind 2016 een handelsoverschot op het gebied van diensten hadden. Echter, hadden zij juist een handelstekort op het gebied van goederen.
Hoewel de Britten graag een handelsovereenkomst willen sluiten, waarbij de belangrijkste sectoren (waaronder de financiële sector) nog steeds handel kunnen blijven drijven met het Europese vasteland, is de EU een stuk minder happig op zo’n deal.
Brussel wil voorkomen dat Londen uit de Europese Unie stapt, maar alsnog de voordelen kan meepikken. De Europese financiële sector hoopt bovendien, na de Brexit, een deel van de business van de Londense City over te kunnen nemen.
Haken en ogen
Het voordeel van een deal als deze is dat het redelijk eenvoudig is om een tariefloze handelszone op te zetten. Zo’n overeenkomst zou bijvoorbeeld geen goedkeuring nodig hebben van alle verschillende parlementen. Dat was wel het geval bij de handelsdeal tussen de EU en Canada, dat het Waalse parlement eigenhandig erg moeilijk maakte.
Desondanks zitten er een paar haken en ogen aan een tariefloze handelszone voor goederen. Stel, de Britten komen ook tot een soortgelijke deal met een ander, niet-EU-land, dan moet er ook worden nagedacht over hoe wordt voorkomen dat die goederen via Londen weer goedkoop worden doorgevoerd naar de EU.
Ook het sterk protectionistische Europese landbouwbeleid zal waarschijnlijk weinig behoefte hebben aan een uitzondering, omdat het een verkeerd signaal zou geven aan alle andere handelspartners buiten de Europese Unie.
Lees ook op Business Insider:
Deze 6 EU-landen gaan het de Britten het lastigst maken in de Brexit-onderhandelingen
De EU is niet van plan om nu al over een nieuwe handelsrelatie met de Britten te praten
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.