'Made in Holland' staat allang niet meer alleen voor mooie tulpen en lekker kaas. Staatssecretaris Martijn van Dam kon op de Grüne Woche bekend maken dat de Nederlandse export van Agri & Food verder in waarde gestegen is. Binnen de EU staat Nederland op 1, daar buiten op een tweede plaats.
Van 2015 op 2016 groeide de export van Agri & Food van 90 naar bijna 94 miljard euro. Agrarische producten nemen met 85 miljard euro het leeuwendeel voor hun rekening. Het restant komt op naam van landbouwmaterialen, - kennis en - technologie. Het levert de agrarische sector binnen de totale export een aandeel op van 22 procent.
Verreweg de belangrijkste afnemer blijft buurland Duitsland. Die importeerde 23 miljard aan agrarische producten. Nog eens 10,1 miljard ging richting het andere buurland België en de Britten pakken een derde plaats met 8,9 miljard aan agrarische goederen. Wat onderstreept dat het ook voor Nederland van belang is om de onderhandelingen rondom de Brexit nauwlettend te volgen.
Materialen en technologie is de belangrijkste productgroep die Nederland exporteert, gevolgd door 9,3 procent sierteelt, 8,3 procent vlees en 7,7 procent zuivel en eieren.
'We slagen er goed in om onze koppositie in Europa en de wereld te versterken', aldus Van Dam. 'De export van Agri & Food is opnieuw flink gegroeid. 'Made in Holland' staat allang niet meer alleen voor mooie tulpen en lekkere kaas. We worden wereldwijd ook steeds groter in agro-kennis en -technologie.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.