Waterman Onions is het eerste bedrijf dat containers heeft laten verladen bij Flevokust. Exploitant CTU is begonnen met de op- en overslag. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een tijdelijke containerterminal achter de Maximacentrale bij Lelystad, want de definitieve nieuwe overslaghaven is nog niet af.
Update: 18 november 10 uur
De bouw van de multimodale overslaghaven Flevokust is nog amper begonnen, maar de eerste containers met uien van Waterman Onions uit Emmeloord worden al verwerkt. Het merendeel daarvan gaat straks naar Rotterdam en van daaruit de hele wereld over.
De uien hoeven op deze manier niet meer via de weg vervoerd te worden naar de internationale havens, maar kunnen meteen in containers richting havenhub Rotterdam gebracht worden vanaf Lelystad. Over Flevokust is jaren gediscussieerd, maar hij gaat er definitief komen. Aan het eind van 2017 moet de buitendijkse overslaghaven klaar zijn.
Nu de derde terminal van CTU een feit is, wil het bedrijf de agrarische sector en andere ondernemers beter bedienen door de producten direct over het water naar de diverse zeehavens te vervoeren. Daarnaast ontstaat door de strategische ligging van de terminal een verbinding met het noorden.
Gedeputeerde Jan-Nico Appelman (CDA) is blij dat de overslag nu al is begonnen. 'Het is een goede zaak voor alle partijen dat begonnen is op de tijdelijke locatie bij de Maxima-centrale. Door deze samenwerking kunnen ondernemers uit de regio al voor de start van de definitieve haven profiteren van de containerterminal.'
Waterman Onions heeft de de nieuwe haven vanaf het begin af aan ondersteund en toegezegd er ook gebruik van te zullen maken: 'Transport over water is voor de export van uien heel belangrijk. Daarom zijn we blij met deze nieuwe terminal. Vlakbij onze vestiging in Emmeloord. Logistiek gezien kan het bijna niet beter,' zegt Erik Waterman van Waterman Onions. Naar verwachting gaat Waterman Onions ongeveer de helft van het exportvolume met containers via de nieuwe terminal verladen.
Waterman Onions vermarkt jaarlijks zo'n 120.000 ton uien naar zeventig landen in de wereld. Voor het containertransport naar de verschillende havens zoals Rotterdam en Antwerpen werden tot nu toe altijd vrachtwagens ingezet. Het transport per as naar havens is echter kostbaar. Naast tijd en geld speelt ook de planning van het laden en lossen in de havens een rol. De wachttijden tijdens piekdruktes in de havens kunnen flink oplopen. Maar ook zorgt het transport over de weg voor een hoge belasting van de wegen, onder meer omdat combinatietransport met lege containers niet mogelijk is. Dat leidt tot veel inefficiënte kilometers. Het transport via de Nederlandse binnenwateren levert, naast het logistieke voordeel, ook milieuvoordelen op door vermindering van de CO2-uitstoot.​
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10872339/Containervervoer-uien-gestart-bij-Lelystad]Containervervoer uien gestart bij Lelystad[/url]