Suikerproducenten staat de komende jaren een flinke taak te wachten. Hoe gaan ze zich positioneren in een onbeschermde Europese suikermarkt? In een interview met ING België geeft Thomas Hubbuch – CEO van de Tiense Suikerraffinaderij - een duidelijk signaal af: ‘We moeten ze overtuigen bieten te blijven telen.’
Groei in verwerkingscapaciteit gaat volgens Hubbuch niet lukken voor de Belgen. Moederbedrijf Südzucker heeft reeds een kwart van de Europese suikermarkt in handen. Wordt dat aandeel nog groter, dan zal de Europese mededingingsautoriteit roet in het eten gooien. In plaats daarvan moeten de fabrieken in Tienen en Wanze zich richten op suikerspecialiteiten. Want, met complexe producten kan het zich onderscheiden van de grootschalige rietsuikerteelt.
Hubbuch is van mening dat de bietentelers niet louter alleen de gevolgen van een dalende suikerprijs moeten dragen, maar ook de producent. ‘Onze relatie met de telers is gericht op de lange termijn. We hebben geïnvesteerd in fabrieken op locatie en de benodigde verwerkingscapaciteit’, legt hij uit. ‘Wanneer de bietentelers niet tevreden zijn met hun inkomen kunnen ze op meer winstgevende gewassen overstappen. We moeten ze overtuigen bieten te blijven telen door een goede prijs te bieden. Dankzij ons gemeenschappelijk belang nemen we een gezamenlijk standpunt in tegen de overheid. Dat geeft ons onderhandelingsmacht.’
Ondanks dat - met het verdwijnen van de suikerproductie-restricties - er tevens een wereldmarkt open ligt, verwacht Hubbuch dat de Europese fabrieken een harde dobber gaan krijgen om te concurreren met rietsuiker uit Brazilë en Australië. ‘Voor veel producenten in de voedingsmiddelensector is suiker een grondstof. De prijs is daarbij doorslaggevend. De concurrentie is dus hevig.’
De Belgische suikerproducent wil zich daarom op specialiteiten richten en zo concurreren op kwaliteit, niet op prijs. Deze suikersoort is beter bestand tegen veranderingen. De Tiense Suikerraffinaderij zal haar productie binnen dit segment dan ook uitbreiden. Ondanks dat een productie uitbreiding onwaarschijnlijk lijkt heeft de directeur goede hoop dat ze kan blijven bestaan dankzij een efficiënte werkwijze.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.