Bij familiebedrijven gaat het bij de eerste generatiewisseling in bijna zeven op de tien gevallen mis. De oprichters houden vaak veel te veel macht in handen en hebben onvoldoende vertrouwen in hun opvolgers. Hierdoor kan de nieuwe generatie zich niet effectief ontwikkelen.
Dit blijkt uit het onderzoek Nieuw bloed, nieuwe koers dat door de Erasmus University (RSM) is uitgevoerd, samen met Rabobank en BDO Accountants & Adviseurs. Hierbij zijn veel overdrachten van familiebedrijven in de Nederlandse economie onder de loep genomen. 'Bij veel generatiewisselingen dragen de oprichters het bedrijf over zonder de opvolgers écht te vertrouwen. Er blijft vaak een scala aan beschermingsconstructies bestaan, waardoor de feitelijke zeggenschap bij de oudgedienden blijft', legt Pursey Heugens, onderzoeker bij het Erasmus Center for Family Business (ECFB), in een verklaring uit.
Volgens hem is dat funest voor het ondernemersschap van de volgende generatie. 'Deze heeft toch al de neiging heeft zich eerder rentmeester dan ondernemer te voelen. In de komende jaren wisselt naar verwachting een recordaantal familiebedrijven van eigenaar.'
Ook dividendbeleid wordt voor veel familiebedrijven steeds zwaarder met de generaties, blijkt uit het onderzoek. Heugens: 'Naarmate de familie met de generaties groter wordt, stijgt ook het aantal mensen dat recht heeft op dividenduitkeringen, en zo raken bedrijven steeds meer gericht op het genereren van een stabiele geldstroom. Dit gaat ten koste van onderzoek en ontwikkeling.'
En dat terwijl familiebedrijven meestal juist opvallend veel investeren in innovatie en daarin heel effectief zijn, constateert Heugens. Per patent maken zij slechts eenzesde van de kosten die grote bedrijven eraan kwijt zijn. 'Het komt geregeld voor dat familieleden financieel volledig afhankelijk zijn van dividend uit het bedrijf, terwijl ze zelf niets toevoegen. Bedrijfsmatig is het beter deze familieleden snel uit te kopen.'
Door vroegtijdig plannen te maken, te blijven investeren in innovatie en de besluitvaardigheid op peil te houden, zijn volgens de initiatiefnemers van het onderzoek veel verbeteringen te behalen. Hierbij is een periode van tien jaar om de overdracht in goede banen te leiden, niet alleen emotioneel, maar ook bedrijfsmatig, strategisch en fiscaal volgens hen beslist niet te vroeg.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.