Dé vraag rondom de voorgenomen overname van het voerconcern Nutreco door SHV Holdings is of het bod van 40 euro per aandeel voldoende hoog is. Zoals we eerder bericht hebben, geven twee grote aandeelhouders, pensioenuitvoerder APG en verzekeraar Nationale Nederlanden die samen goed zijn voor 17,5 procent van de aandelen, aan 40 euro te laag te vinden.
Aandelenanalisten van ABN Amro noemen het bod van SHV Holdings á 40 euro een prima prijs. Hun collega’s bij Rabobank hebben dezelfde mening. Die bank sluit een biedingsoorlog niet uit omdat er, zoals gesteld, aandeelhouders zijn die niet te tevreden zijn met het bod, wijzen de analisten van Rabobank erop dat het bod van SHV Holdings neerkomt op 10 keer de EBITDA. Bij de overname van diervoeer Provimi in 2011 door het Amerikaanse Cargill is ook 10 keer EBITDA betaald. EBITDA is de winst voordat de rentelasten, belastingen en afschrijvingen eraf zijn gehaald. Dat cijfer geeft aan hoeveel winst een bedrijf haalt met zijn normale activiteiten.
Daarnaast stellen de aandelenexperts van Rabobank dat de koers van het aandeel Nutreco in de afgelopen 12 maanden niet zomaar is gedaald van ongeveer 38 euro naar circa 28 euro vóórdat het bod van SHV Holdings bekendgemaakt werd. Ter vergelijking: de midkap-index op de Amsterdamse beurs is in die periode, per saldo, licht gestegen. Al met al meent Rabobank dat SHV Holdings zijn bod zal moeten verhogen naar 44 euro om de aandeelhouders over de streep te trekken.
Daarmee zou het ook een potentiële andere bieder lastiger worden met een tegenbod te komen. Die zou dan 48 euro bijvoorbeeld moeten zijn en dat is een niveau waarbij het de vraag is of er dan voldoende waarde te creëren valt om zo een bod lonend te maken. Analisten van de Duitse private bank Berenberg delen die mening als ze stellen dat 40 euro een prima bod is omdat het zeer de vraag is of Nutreco in zijn eentje voldoende goed zal draaien om die aandeelkoers te rechtvaaridgen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.