Supermarkten gaan dit jaar pas later over op de importuien uit Nieuw-Zeeland dan dat de voorgaande jaren het geval was. Dit heeft alles te maken met de grote oogst en de goede kwaliteit van de Nederlandse uien.
Vanaf 2013 komt er jaarlijks tussen 70.000 en 77.000 ton uien uit Nieuw-Zeeland naar Europa. Wat er dit jaar tot en met week 19 is binnengekomen, ligt daar met 64.530 ton ver onder. Natuurlijk hebben we nog wat weken te gaan, maar de importperiode verkort wel doordat supermarkten later overschakelen naar nieuwe importoogst.
Overgang later
'Normaal gesproken wordt er door supers half april/begin mei overgeschakeld en gaat de import van Nieuw-Zeelandse uien door tot in juli de nieuwe Nederlandse oogst arriveert', licht Jaap de Ruijg toe die de in- en verkoop van uien doet voor handelsbedrijf Van der Lans International BV. 'Dit jaar is de overgang later. De meeste supermarkten moeten nog om. Dat gaat in de komende 2 weken gebeuren.'
De reden van die late overschakeling is de grote en goede Europese oogst. 'De oogst hier was goed en de vraag naar Europese uien is klein. Daarbij werd de vraag uit Afrika eerder minder. Als je dan uien uit Nieuw-Zeeland gaat halen, overvoer je hier de markt. Dan moet je niet hebben. Supermarkten gaan natuurlijk een keer om, maar de kwaliteit van de Europese uien is goed. In tegenstelling tot vorig jaar; toen was de kwaliteit vele malen minder en was het begin mei al warmer, dan wordt er tijdig overgeschakeld.'
Voor de Nieuw-Zeelandse uiensector is de kleinere afzet in Europa niet meteen een probleem, vermoedt De Ruijg. 'De vraag vanuit Azië groeit. Er gaan heel wat Nieuw-Zeelandse uien naar Indonesië, Taiwan, Japan en de eilanden in de Grote Oceaan.'
Duitsland zei het dit najaar al
Voor Eric Moerdijk van Monie Nieuwdorp BV is het geen verrassing. 'Afgelopen najaar heeft Duitsland al aangegeven langer door te gaan met eigen en Nederlands product. Wat de kwaliteit en het prijsniveau betreft, doen Duitse en Nederlandse uien het net zo goed en zelfs goedkoper. Verder denk ik dat supermarkten anders tegen import van ver weg aankijken. Waarom zou je een product van de andere kant van de wereld halen, terwijl het in eigen land of in het buurland ook beschikbaar is? In Duitsland speelt dat idee al langer, maar in Nederland gaan supermarkten ook meer die kant op.'