Themadag Peen Emmeloord

Verschuiving in teeltgebieden en arealen

14 Maart 2017 - Niels van der Boom

De Landbouwbeurs Noord en Centraal Nederland (LNCN) organiseerde op dinsdag 14 maart weer de jaarlijkse Themadag Peen. Er werd onder andere gesproken over de rol van de retail op de peenmarkt. Vooral de kritische houding tegenover het middelengebruik kwam aan bod.

Voorzitter Mark Brantjes behandelde de huidige peenmarkt. De prijs van gangbare peen bevindt zich nog steeds op een niet-kostendekkend niveau. Daarbij wordt opgemerkt dat de beurs van Emmeloord in de afgelopen weken een iets hoger prijsniveau blijft noteren ten opzichte van de notering in Middenmeer. Dit heeft te maken met transacties afkomstig van het Hogeland in Groningen, die op een hogere prijs voor export liggen. Ook merkt de voorzitter op dat qua areaal de uitbreiding vooral in het zuiden en noorden plaatsvindt, daar waar Midden-Nederland een licht dalende tendens kent.

Overbodig, want Nederland voldoet ruim aan de regels.

Nieuwe marketingcampagne
Joris Baecke, voorzitter LTO werkgroep Plantgezondheid, schetste een beeld van de natuurorganisaties die supermarktketens onder druk zetten om het midddelengebruik te reduceren. Op 28 juli 2016 rolde daar een akkoord tussen Greenpeace, Albert Heijn en Jumbo uit met onder andere een 'zwarte lijst' van 28 middelen. 'Een marketingzet', zo betitelt Baecke het. 'Gelukkig is dit later afgezwakt. Echter, knelpunten blijven bestaan. Dat is overbodig, omdat Nederland ruim aan de regels voldoet. De ruimte die het Europees beleid biedt voor het middelenpakket wordt nu niet voldoende benut.'
'De retail kijkt niet naar de huidige situatie maar naar de toekomst. Het gaat om de weg er naar toe', aldus Baecke. 'Dat vergt aanpassingen aan ons plan om de regie weer in handen te nemen. Daar gaan we na de verkiezingen mee beginnen door een nieuwe marketingcampagne te starten.' 

Denken vanuit de plant
'Willen we toekomstbestendig zijn, dan moeten we vanuit de plant denken', zegt Baecke. 'Een weerbaar gewas met gewasbescherming als ondersteuning. Dat begint met een gezonde bodem, weerbare rassen, focus op microbiologie, early-warning systemen (ziektedetectie), precisielandbouw en groene middelen. In totaal kost die ontwikkeling 1 miljard euro, waarvan het bedrijfsleven 750 miljoen euro bijdraagt. De overige 250 miljoen euro wordt van de overheid gevraagd. In tien jaar tijd moet dat bedrag zijn terugverdiend.' Dit plan is echter nog niet met NGO's, de natuurorganisaties, overlegd.

1.400

ton

groente en fruit
per dag

In de keten 
Wanneer de kisten peen het erf hebben verlaten stopt het verhaal voor de meeste telers. Cees Leijten, werkzaam bij Bakker Barendrecht, geeft een kijkje in de keten van de oogst tot aan het schap. Voor 80 procent levert het AGF aan Ahold. Dat komt neer op 1.400 ton groente en fruit per dag. Voor winterpeen is het bedrijf bijna volledig afhankelijk van de Noordoostpolder, in totaal 100 hectare. Ruim 4.000 hectare groente ligt onder contract bij 150 vaste Nederlandse telers.

Bijzonder is de werkwijze die Bakker met Albert Heijn hanteert. Hij heeft zelf de touwtjes in handen, niet de afnemer. Gaat het vriezen, dan wordt er tien procent meer winterpeen geleverd. Breekt de zomer los, dan gaat er meer sla en komkommers naar de afnemer. Gemiddeld wordt de omzet vervijfvoudigd door bonus-acties. Komt een smaakvoller peenras op de markt, dan wordt er overgeschakeld. Door van groente een exclusief A-merk te maken voor AH wordt meer omgezet. Bij uien leverde dat vorig jaar tien procent meer omzet en volume op.

Gewasbescherming
Van de 28 middelen op Greenpeace's zwarte lijst zijn er 5 voor peen toegelaten, waarvan er 3 daadwerkelijk zijn toegepast. Inmiddels wordt de lijst kleiner. Zo is Linuron niet langer toegelaten. Toch heeft Bakker de visie meer met biologisch te werken. Voor peen, maar bijvoorbeeld ook voor uien en spruiten. Dat kan alleen wanneer de consument een meerprijs betaald. Een andere ontwikkeling is de verticale teelt van bladgroentes als sla. Dat mag echter niet biologisch worden genoemd, omdat biologisch een grondgebonden teelt eist.

Consument snapt dat extra's geld kosten

Tien procent meer omzet
Het inzetten van kant-en-klaar pakketten heeft tot tien procent meer omzet in het peenvolume geleidt. Dit omdat peen voor meer gerechten wordt gebruikt. De beste Bonus-actie deed het verkoopvolume zeven maal hoger eindigen. 'Alhoewel Bakker bepaalt wat AH verkoopt, is de verkooprijs geen dagelijkse onderhandelingsstrijd', zegt Leijten. Daarvoor moet de gehele keten in actie komen om de consument uiteindelijk meer te laten betalen. Volgens Leijten lukt dat nu al. 'De consument snapt dat iets extra's geld kost.'

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden