Voor de individuele boer is het een enorme uitdaging de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Wil de Europese Unie het doel van klimaatneutraal zijn in 2050 halen, dan kunnen we niet om het agrofoodcomplex heen volgens de Rabobank. Coöperaties kunnen een sleutelrol vervullen om de hele agroketen te vergroenen, aldus de bank.
De huidige initiatieven om de landbouw te vergroenen zijn voornamelijk gericht op één gewas en de daarop volgende keten. Uit onderzoek van de bank blijkt dat de brouwers voorop lopen. Dat is goed te verklaren volgens de onderzoekers van de Rabobank. Relatief veel brouwers hebben zich gecommitteerd aan het SBTi (een systeem van onder meer de VN en het WNF om klimaatdoelen voor bedrijven meetbaar te maken) en de markt bestaat uit een relatief klein aantal grote spelers. Daarnaast is brouwgerst maar een klein deel van de prijs voor een flesje bier dat de consument betaald, in tegenstelling tot bijvoorbeeld brood of pasta waar de kosten voor tarwe een veel groter deel van de prijs beslaan. Ook is de bierkoper minder gevoelig voor prijsstijgingen volgens de Rabobank.
Totale boerderij
De focus op één gewas of productgroep past niet bij de Europese landbouw. Een Europese akkerbouwer teelt al snel drie tot vijf verschillende gewassen onder meer voor vruchtwisseling. Willen we werk maken van verduurzaming, dan moet dat over het landbouwbedrijf breed gedaan worden. Investeren in verduurzaming is voor de boer niet snel lonend. Veel producten die boeren produceren worden uiteindelijk door consumenten gezien als commodity's die onderling uitwisselbaar zijn. Boeren kunnen daardoor moeilijk hogere prijzen vragen. Dat wordt nog eens versterkt door de marktmacht die leveranciers, verwerkers en retailers hebben ten opzicht van de sterk gefragmenteerde primaire producenten. Boeren hebben binnen de keten de dunste winstmarge en die smalle marges beperken mogelijkheden voor verduurzaming.
Agrarische coöperaties kunnen een belangrijke rol spelen bij het verduurzamen. In tegenstelling tot de individuele boer hebben de coöperaties een strategische positie in de keten. Zij kunnen een belangrijke rol vervullen bij het verdelen van de kosten voor de landbouwtransitie, en de risico's en premies over alle stakeholders. Volgens de Rabobank pakken nu slechts een klein aantal coöperaties deze handschoen op.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.