‘s Werelds grootste bietenverwerker Südzucker Group gaat suikerbieten gebruiken als grondstof voor papier en karton. Daarmee is het niet de eerste, Royal Cosun startte daar in 2021 al mee, maar het bedrijf heeft wel grote ambities om meer waarde uit bieten te halen.
Südzucker presenteerde begin december het zogenoemde 'BeetKraft'. Een papiergrondstof voor de verpakkingsindustrie gemaakt van bieten(pulp). Het vervangt papierpulp dat traditioneel van bomen is gemaakt. Dit jaar nog moet op een industriële schaal bietenpapier worden geproduceerd op hun verwerkingslocatie in Offstein, Rijnland-Palts.
40% vervanging
Voor het papierproduct werkt het samen met technologiebedrijf Zelfo Technology. Het productieproces van Beetkraft is gepatenteerd en geschikt om maximaal veertig procent van de traditionele houtvezel in papier, verpakkingskarton of golfkarton te vervangen. Naar eigen zeggen moet het product ook stabieler zijn en beter geschikt om gebruikt te worden in de voedingsmiddelenindustrie.
Südzucker hoopt zo meer waarde uit de biet en bietenpulp te halen en tegelijkertijd een goed verhaal te hebben als het gaat om duurzaamheid. De bieten worden lokaal geteeld en de CO2-besparing die dit oplevert, samen met het gebruik van minder hout, moet de verpakkingen een lagere milieu-impact geven.
Het bedrijf heeft hun product laten testen door het Duitse onderzoeksinstituut PTS, dat gespecialiseerd is in papier en andere vezels. Daarmee is Beetkraft nu klaar voor commerciële productie.
Cosun sinds 2021 op de markt
Al in 2021 lanceerde Cosun, met papierproducent Crown Van Gelder, een soort bietenpapier. Dit zogenoemde 'Crown Native' bevat twintig procent bietenpulp en vervangt hoofdzakelijk industriële verpakkingen. Zo zijn de bekende één kilo suikerverpakkingen van Van Gilse sinds het jaar van introductie van bietenpulp gemaakt. Naar eigen zeggen ligt de footprint van bietenpapier zestien procent lager dan traditionele houtvezel.
Deze toepassing past binnen de in 2022 gepresenteerde strategie Unlock 25, die zich richt op bredere inzet van de bieten. Denk daarbij aan plantaardig eiwit, voedingsvezel en biobased grondstoffen zoals papier. Ook dit jaar is het uitbouwen van deze strategie nog steeds topprioriteit van de coöperatie, zo meldde het in hun jaarverslag van februari 2024. "We houden vast aan onze koers en zetten in op verdere versnelling", aldus CEO Hans Meeuwis.
Negatief resultaat
De Unlock 25-strategie zorgde er mede voor dat het bedrijfsresultaat in 2023 van €196 naar €525 miljoen steeg, samen met verbeterde marktomstandigheden. Tegelijkertijd werd, door te stoppen met 'een innovatie in biobased', onderaan de streep wel een negatief resultaat van €39 miljoen geboekt. Dit laat wel zien dat de weg van biobased innovatie ook vooral nog pionieren is.