De laatste loodjes wegen het zwaarst zou je kunnen zeggen als je naar de prijsvorming kijkt van de mestmarkt. Ook in de laatste week van het uitrijdseizoen doen de mestnoteringen van DCA een stapje omhoog. Er is veel mest afgezet maar het aanbod blijft hoog en drukkend. Met die zorgen gaan we de wintermaanden tegemoet.
Met het einde van het uitrijdseizoen in zicht is het weer tijd om de balans op te maken. De afgelopen weken waren er - in tegenstelling tot het voorjaar – wel gunstige omstandigheden om mest uit te rijden en zo is er toch nog een behoorlijk volume afgezet. Loonwerkers en mestintermediairs gaven vorige week al aan dat de drukte voorbij is en de meeste plaatsingsruimte wel benut is.
Echter neemt dat niet weg dat de druk van de ketel is op de mestmarkt. De torenhoge druk is weliswaar wat afgenomen, maar verschillende mestopslagen zijn niet volledig leeg. Soms gaat het om restjes, andere keren toch om een groter volume. Maar er zijn duidelijke verschillen in afzet, zo geven mesttransporteurs aan. De een heeft dit seizoen aanmerkelijk minder mest afgezet en had het rustiger dan andere jaren, terwijl de ander juist meer mest heeft verreden. Wat voor percentage of volume er boven de markt hangt, is volgens insiders lastig in te schatten - en daarvoor is het ook nog aan de vroege kant - maar het is een feit dat er in totaal minder is uitgereden dan anders.
Ondernemerskeuze
Dat er minder uit is gereden dan andere jaren blijkt ook uit de reactie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel (LNV) op de brief van brancheorganisatie Cumela. In deze brief stelden zij de hectiek in de mestsector aan de kaak en droegen mogelijke oplossingen aan om de sector een helpende hand te bieden. LNV gaf daar – ruim twee maanden later – formeel antwoord op en wil niet meegaan in de aangedragen oplossingen. LNV geeft aan dat op basis van gegevens over mesttransport dit voorjaar de hoeveelheid afgezette mest weliswaar lager is, maar niet uitzonderlijk veel lager dan andere jaren. Daarnaast noemt het ministerie het 'een ondernemerskeuze' van de veehouder om 'voorafgaand aan een seizoen, geen of onvoldoende voorzieningen te treffen voor de afvoer van mest'. "De hogere kosten voor de afvoer van mest zijn daarmee een ondernemersrisico", zo valt te lezen in de formele reactie die Cumela pas 9 september binnenkreeg.
Volgens Cumela staat de slechts beperkte lagere mestafzet 'haaks op de ervaringen vanuit de praktijk' en de organisatie vraagt zich af welke afzetcijfers en welke periodes het ministerie heeft vergeleken, zo geeft Manon Jansen, Sectiesecretaris mest bij Cumela, aan in een reactie op de website van de brancheorganisatie. Ook in het verhogen van de stikstofgebruikersnorm ziet het ministerie niets. "Deze oplossing draagt maar zeer beperkt bij aan het wegwerken van het overschot", valt te lezen in de formele reactie.
Prijzen lopen verder op
Nu de laatste dagen van het uitrijdseizoen bijna voorbij zijn, lopen de mestprijzen door het drukkende aanbod verder op. De ophaalbijdragen mest van DCA laten deze week dezelfde trend zien als voorgaande weken, namelijk licht stijgend voor zowel rundvee- als varkensdrijfmest. Zo is de ophaalbijdrage voor vleesvarkensdrijfmest in regio Zuid gemiddeld deze week €25 per ton. Rundveedrijfmest in dezelfde regio staat op gemiddeld €22,50 per ton.
Maar de spreiding is groot zo vlak voor het einde van het uitrijdseizoen. Wie het niet lukte om afzet te vinden of uitstelde om afspraken te maken voor zijn mest, moet in enkele gevallen fors betalen voor het laatste beetje ruimte wat er nog is. Zo wordt er soms tegen de €30 per ton betaald voor vleesvarkensdrijfmest. Voor rundveedrijfmest ligt de prijs iets lager.