Vincent Coolbergen / KMWP

Interview Vincent Coolbergen

'Stoppen met bieten beste keus voor lange termijn'

13 December 2022 - Niels van der Boom - 27 reacties

De Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder was jarenlang de grootste suikerbietenteler van Nederland. Maar in 2023 groeit voor het eerst geen biet meer op het grootste particuliere akkerbouwbedrijf van ons land. "Het gewas past niet langer in de langetermijnvisie", zegt directeur Vincent Coolbergen.

Wat is jullie belangrijkste motivatie om te stoppen met de teelt van suikerbieten?
"Die is tweeledig: Enerzijds het financieel rendement. De kosten zijn de laatste jaren behoorlijk toegenomen, vooral voor zaaizaad en de gewasbescherming. Tegelijk neemt de effectiviteit van het steeds smaller wordend middelenpakket af. Dat maakt het een lastigere teelt, dat zijn weerslag heeft op de financiële opbrengst. De hectare-opbrengsten zijn toegenomen, maar daarvoor moet je meer kosten maken en loop je grotere risico's. Vooral de late oogst is een aanslag op onze kleigronden. Dat rijmt niet met de duurzaamheidsambitie die we als bedrijf hebben vastgesteld, zowel op de korte als lange termijn."

De perspectieven voor een goede uitbetaalprijs zijn de voorbije maanden fors verbeterd. Ook de prijs van LLB's is gestegen. Is dat – nu terugkijkend – niet een beetje zuur?
"We kijken al veel langer kritisch naar de teelt, zeker een jaar of vijf. Daar hebben we uitgebreid over gesproken met Cosun. Op de top bedroeg ons areaal 270 hectare suikerbieten. Dit jaar was dat nog 140 hectare. Die halvering zegt genoeg. We proeven dat Cosun stuurt op een steeds langere bietencampagne. Met ons areaal betekent dit dat altijd een gedeelte laat moet worden geoogst. We doen er alles aan om zo goed mogelijk met de grond om te gaan. Om het dan uiteindelijk sterk te verdichten – met alle gevolgen van dien – voelt gewoon niet goed."

In hoeverre is de hoge graanprijs een motivator geweest om juist nu te stoppen?
"Dat was zeker niet doorslaggevend. Zoals gezegd praten we er al jaren over. Tarwe en suiker zijn beide commodities en in meer of mindere mate aan elkaar gelinkt. Een groter voordeel ligt misschien wel bij het nieuwe GLB."

Het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), leg uit?
"Op ons bedrijf kunnen we relatief gemakkelijk de status goud behalen. Omdat we een extensief bouwplan hebben, maar ook omdat we niet langer met de late oogst van suikerbieten te maken hebben. Daar wordt in het GLB op gestuurd, om vroeg te oogsten. Dat zegt genoeg denk ik. Ik hoor van collega-akkerbouwers dat zij worstelen met het behalen van de gouden status, voor de maximale hectarepremie."

Welke gewassen vervangen suikerbieten in de rotatie?
"Graan, peulvruchten (bruine bonen en veldbonen) en luzerne breiden allemaal een klein beetje uit. Het is verrassend hoe snel de oppervlakte was ingevuld. Een bijkomend voordeel is dat we gemakkelijker in het bouwplan kunnen schuiven met een meerjarige teelt als luzerne."

Waarom niet een nieuwe teelt introduceren zoals koolzaad of vezelvlas?
"Dat hebben we wel degelijk overwogen. De plannen om koolzaad te telen hadden serieus vorm gekregen. Toen we in gesprek raakten met Engelse telers bleek dat slakkenvraat in aardappelen een groot probleem wordt door de combinatie van koolzaad, graan en aardappelen. Uiteindelijk hebben we er daarom van afgezien. De vlasteelt blijft een mogelijk alternatief voor de toekomst. Het gewas is bekend in het zuidwesten en afnemers zijn er voldoende. Graszaad is voor ons niet interessant. De hectare-opbrengst fluctueert te veel en het oogstmoment komt tegelijk met dat van graan."

Is het voor de KMWP eenvoudiger om deze keuze te maken omdat het eigenaarschap van 400 maten een ander financieel uitgangspunt geeft?
"Dat speelt inderdaad een rol. We hebben een strategisch plan met ambities en doelen voor de korte en lange termijn. Die ambities zijn ruim gedefinieerd. Een praktische keuze om met suikerbieten te stoppen wordt door ons zelf genomen, maar past bij onze ambitie van 'goed rentmeesterschap'. We willen de boerderij in een betere staat overdragen aan de volgende generatie dan toen ik hier kwam. Dit is één van de keuzes om dat te kunnen bereiken."

Is een financieel resultaat per hectare daarmee van ondergeschikt belang?
"Je moet het bedrijfsbreed bekijken. Zo brengt wintertarwe na suikerbieten op ons bedrijf structureel een ton minder op per hectare. Dit verlies moet je ook in de totale kostprijsberekening meenemen. Door extensivering van het bouwplan zien we de opbrengsten van alle gewassen stijgen, ook bij de aardappelen. We verwachten dat deze stijgende lijn doorzet."

Zou u dezelfde keuze hebben gemaakt wanneer het om een traditioneel bedrijf ging?
"Zeer zeker! Ik zie ook collega-akkerbouwers worstelen met de bietenteelt. Zij zitten met dezelfde uitdagingen. Kijk naar je gehele bedrijfsvoering om te zien wat het beste past. Ik begrijp goed dat iemand die geen aardappelen teelt, kiest voor suikerbieten, maar beide rooivruchten in één bouwplan is op onze grond te intensief. Het heeft me verrast hoe snel alle LLB's een koper hebben gevonden. Heel veel bedrijven hebben allemaal een klein beetje gekocht om te groeien."

Tot slot: ligt de toekomst van de KMWP bij verdere groei en een extensief bouwplan?
"Groei is geen doel op zich. Wanneer kansen zich voordoen dan overwegen we dit per geval. Daarnaast werken we steeds meer samen met buren en integreren we een deel van hun bedrijf in onze bedrijfsvoering. De spil van het bouwplan blijft de consumptieaardappel, met een areaal van 370 hectare. Het stoppen met de bietenteelt geeft belangrijke ruimte in de arbeidspiek tijdens de herfstmaanden. Dat is een bijkomend voordeel. De eerstejaars en tweedejaars plantuien blijven een vast onderdeel."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer
Reacties
27 reacties
Abonnee
Zeeuw 13 December 2022
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10902018/stoppen-met-bieten-beste-keus-voor-lange-termijn]'Stoppen met bieten beste keus voor lange termijn'[/url]
Doordat de suikerfabrieken tot ver in Januari doordraaien klopt het wel dat dit een aanslag op de bodemstructuur is
Een heftig besluit, maar wel netjes om hierover al in een vroeg stadium met de suikerindustrie te communiceren
Abonnee
juun 13 December 2022
wel een risico om te gaan anticiperen op een eventueel nieuw glb wat nu uitgesteld is en mss ook nog wel aangepast wordt ook zodat het mss wel makkelijket te halen is om goud te halen.
Abonnee
Flevo uitje 13 December 2022
juun schreef:
wel een risico om te gaan anticiperen op een eventueel nieuw glb wat nu uitgesteld is en mss ook nog wel aangepast wordt ook zodat het mss wel makkelijket te halen is om goud te halen.
Het GLB is niet uitgesteld, het 7e AP is uitgesteld dat is iets anders. Dus voor GLB moet je gewoon bufferstroken zaaien en 7eAP niet....
Het kan vriezen of dooien 13 December 2022
Zeeuw schreef:
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10902018/stoppen-met-bieten-beste-keus-voor-lange-termijn]'Stoppen met bieten beste keus voor lange termijn'[/url]
Doordat de suikerfabrieken tot ver in Januari doordraaien klopt het wel dat dit een aanslag op de bodemstructuur is
Een heftig besluit, maar wel netjes om hierover al in een vroeg stadium met de suikerindustrie te communiceren
Idd, wat je aan de ene kant verdient geef je misschien aan de andere weer dubbel uit.

Ik zie nog genoeg telers die nu nog aan het tarwe aan het zaaien zijn op verrot gereden bietenland het is maar zeer de vraag of dit nog een goede opbrengst gaat geven.
Abonnee
bietje blij 13 December 2022
Krijgt kwp spijt van, beetje ruige koers in een stormachtige tijd lijkt me. Met het areaal halveren was het nog eem leuke oppervlakte, met een beetje goede planning kun je prima onder uitstekende omstandigheden bietenrooien en tegelijkertijd tarwe zaaien. En ondernemerschap is niet koersen op goud van een subsidie pot waar je steeds door meer hoepeltjes mag springen. Tijd zal het leren....
Abonnee
juun 13 December 2022
bietje blij schreef:
Krijgt kwp spijt van, beetje ruige koers in een stormachtige tijd lijkt me. Met het areaal halveren was het nog eem leuke oppervlakte, met een beetje goede planning kun je prima onder uitstekende omstandigheden bietenrooien en tegelijkertijd tarwe zaaien. En ondernemerschap is niet koersen op goud van een subsidie pot waar je steeds door meer hoepeltjes mag springen. Tijd zal het leren....
wel mee eens. is denk ik ook meer een kwestie bij hun van genoeg opslag hebben voor de bieten maarja daarvoor kan je beton storten of platen laten leggen. en hoe de EU nu aan het klooien is helpt de europese suikermarkt niet mee in opbrengsten.
Abonnee
tokkies 13 December 2022
juun schreef:
bietje blij schreef:
Krijgt kwp spijt van, beetje ruige koers in een stormachtige tijd lijkt me. Met het areaal halveren was het nog eem leuke oppervlakte, met een beetje goede planning kun je prima onder uitstekende omstandigheden bietenrooien en tegelijkertijd tarwe zaaien. En ondernemerschap is niet koersen op goud van een subsidie pot waar je steeds door meer hoepeltjes mag springen. Tijd zal het leren....
wel mee eens. is denk ik ook meer een kwestie bij hun van genoeg opslag hebben voor de bieten maarja daarvoor kan je beton storten of platen laten leggen. en hoe de EU nu aan het klooien is helpt de europese suikermarkt niet mee in opbrengsten.
Denk als een ondernemer....
schoenmakers 13 December 2022
Ik kan hun goed snappen, die **** Cosun de rug toekeren, vroeg of laat ben je het haasje bij dat ****
Abonnee
xx 13 December 2022
Ze krijgen er zeker spijt van. De gouden tijden van vroeger komen niet terug, maar op lange termijn is het verschil tussen tarwe en bieten meer dan genoeg om de structuurschade ruimschoots te compenseren. Misschien hebben ze een hekel om de hopen af te dekken.
Abonnee
juun 13 December 2022
xx schreef:
Ze krijgen er zeker spijt van. De gouden tijden van vroeger komen niet terug, maar op lange termijn is het verschil tussen tarwe en bieten meer dan genoeg om de structuurschade ruimschoots te compenseren. Misschien hebben ze een hekel om de hopen af te dekken.
in zeeland hebben ze niks te klagen ten opzichte van de rest van nl qua afdekken. zal denk ik meer een personeelsdingetje zijn.
Abonnee
Peer 13 December 2022
kan keuze van zo'n groot kapitaalvol bedrijf best volgen.

hij zegt dezelfde keuze te maken bij traditioneel familiebedrijf. denk dat hij daarmee wat te stoer is, met de familie zijn boerderij en portemonnee werken blijft ander verhaal
Abonnee
groen geel 13 December 2022
Suiker industrie betaald niet best. Ook dit jaar weer een sigaar uit eigen doos.
52 euro is te laag. In onze streek door extreme zomer laag suiker gehalte en ook opbrengst blijft achter. Wel flink kosten gemaakt voor beregenen.
Als het tegen zit misschien maar 49 euro. Dan is het verschil met vorig jaar miniem.
Andere contract teelten gaan 50% omhoog!!!!!!
groen 14 December 2022
wat waren de opbrengsten groen/geel?
je hebt wel een punt , zeker als de oogst keer minder uitpakt en door extreme in weer wat wel vaker voorkomt moet het basis saldo wel veel meer omhoog persoonlijk denk dat volgend seizoen 60/61 euro gewoon de onderkant moet zijn en 16 suiker de standaard een vlakkere betaalprijs die gemiddeld ook haalbaar is
Abonnee
geel 14 December 2022
Met 135 ton netto bieten en 17,4 suiker kan ik voor 49 euro prima bieten telen maar 60 euro is natuurlijk altijd beter!
Abonnee
Amateurteler 15 December 2022
Poah, jazeker. 20 ton suiker en krap uitzaaien, dan is het te doen. Ben het wel eens met de bezwaren van dat Januari gedoe. Cosun dramt daarin een beetje teveel door. Met kerst moet de boel aan de kant zijn.
schoenmakers heeft zijn llb's al eerder verkocht denk ik aan zijn reactie te lezen.
groen-geel snap ik ook, maar als je goed gelezen hebt op een ander agri platform moet je niet verbaasd staan te kijken dat de uitbetaalprijs richting 60 euro gaat. Want de suikerprijzen zijn top.
Beton voor bietenopslag is momenteel onbetaalbaar, dus dat soort kosten ben je vanaf.
Maar ik ga nog ff door, tarwe zal ooit weer stabiliseren. Ook al zijn er 8 miljard mensen en groeit het aantal, komende jaren gaan er rare dingen gebeuren en neemt de koopkracht af en wordt graan weer iets goedkoper.
Abonnee
juun 15 December 2022
zo vorstregeling is geopend met een goede korting van 12 euro mss dat ze het nu eens leren. als ze de premie voor laat leveren er ook even vanaf halen.
grondworm 15 December 2022
Bieten moeten juist veel later geleverd kunnen worden tot half maart dan veel droger weer om te oogsten gelijk zomertarwe zaaien erna .
De deskundigen zeggen toch dat de aarde opwarmt hoef je toch minder bang voor vorst te zijn.
Misschien rassen kweken die minder snel bevriezen kan ook misschien.
Abonnee
juun 15 December 2022
grondworm schreef:
Bieten moeten juist veel later geleverd kunnen worden tot half maart dan veel droger weer om te oogsten gelijk zomertarwe zaaien erna .
De deskundigen zeggen toch dat de aarde opwarmt hoef je toch minder bang voor vorst te zijn.
Misschien rassen kweken die minder snel bevriezen kan ook misschien.
als het zo makkelijk zou zijn waren er allang rassen die over vorst kunnen. amerika canada zitten ze altijd met vorst maar daar vriezen ze de bulten gewoon in. en daar gaat de campagne door tot mei. alleen daar hebben ze ook wel eens gehad dat ze de bieten niet meer hoeven te rooien door vorst. voor ziekteoverdracht moet je het zeker niet willen dat ze kunnen blijven staan tot maart.
Abonnee
frog 15 December 2022
grondworm schreef:
Bieten moeten juist veel later geleverd kunnen worden tot half maart dan veel droger weer om te oogsten gelijk zomertarwe zaaien erna .
De deskundigen zeggen toch dat de aarde opwarmt hoef je toch minder bang voor vorst te zijn.
Misschien rassen kweken die minder snel bevriezen kan ook misschien.
bietenprijzen van 75 euro voor langer bewaren dan kan het misschien uit om er simpele schuur voor te bouwen.
Abonnee
Tijdbom 15 December 2022
En dan de fabrieken regelmatig laten stilvallen ivm stagnerende aanvoer,bijv overvloedige regenval,of strenge vorst. Bieten moeten eind november aan de hoop liggen,indien nodig droog afdekken. Veel telers willen'' en/en'',en dat lukt niet altijd,dus eigen risico lijkt mij
grondworm 16 December 2022
Fabriek voor de kerst sluiten en 1 Februari weer opstarten ook minder suiker opslag nodig.
Abonnee
Noord 16 December 2022
grondworm schreef:
Fabriek voor de kerst sluiten en 1 Februari weer opstarten ook minder suiker opslag nodig.
Wat denk je dat het opstarten van de fabriek en het opwarmen van de ketel kost?? Dat is niet te betalen 2x
Abonnee
juun 16 December 2022
Noord schreef:
grondworm schreef:
Fabriek voor de kerst sluiten en 1 Februari weer opstarten ook minder suiker opslag nodig.
Wat denk je dat het opstarten van de fabriek en het opwarmen van de ketel kost?? Dat is niet te betalen 2x
kijk maar naar die storingen die ze afgelopen jaren gehad hebben fabriek dan weer op volle capaciteit krijgen duurt minimaal een week.
Abonnee
Zuidwesten 16 December 2022
Wij moeten ons niet druk maken over de fabriek, wel moeten wij zorgen dat bij vorst de bieten eruit zijn en goed afgedekt. Verder niks
Abonnee
ikke 16 December 2022
Precies Zuidwesten.
Abonnee
juun 16 December 2022
Zuidwesten schreef:
Wij moeten ons niet druk maken over de fabriek, wel moeten wij zorgen dat bij vorst de bieten eruit zijn en goed afgedekt. Verder niks
zeker waar. dat is ons probleem
Abonnee
Noord 16 December 2022
Zuidwesten schreef:
Wij moeten ons niet druk maken over de fabriek, wel moeten wij zorgen dat bij vorst de bieten eruit zijn en goed afgedekt. Verder niks
Volledig eens. Daarom ook geen voorstander van campagne splitsen ;-)
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele
akkerbouw noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden