De Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC) heeft voor zijn leden een 'contracttool' geïntroduceerd. In dit overzicht kunnen aardappeltelers snel zien wat de prijzen van aardappelverwerkers zijn en wie de hoogste en laagste prijs uitbetaald.
POC heeft de contractprijzen voor de hoofdoogst consumptieaardappelen van vijf aardappelwerkers in een Excelbestand gegoten. De rassen Fontane, Innovator, Agria, Markies en Lady Anna worden uitgesplitst. De vijf bedrijven (Aviko, Agristo, Farm Frites, Lamb Weston Meijer en McCain) hebben deze prijsinformatie zelf aangedragen. "Niet iedere partij was even enthousiast om deel te nemen", zegt de organisatie.
Kwaliteitspremies ontrafeld
Omdat iedere fabriek een eigen kwaliteitspremiestelsel kent was het volgens de organisatie haast ondoenlijk om een goed vergelijk te maken. De Contracttool moet voor meer transparantie zorgen in de markt, ook op het vlak van de kwaliteit. POC heeft ervoor gekozen om met vijf categorieën te werken van slecht tot uitstekend. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen basistoeslagen en extra kwaliteitspremies.
POC noteert dat geen enkele aardappelverwerker haar advies heeft opgevolgd om de contractprijs met €50 per ton te verhogen. Volgens de organisatie is die verhoging minimaal vereist om de meerkosten te dekken en de teler een marge te gunnen. Zeker wanneer je bedenkt dat de daling vorig seizoen gemiddeld €10 per ton bedroeg.
Wie betaald het beste?
Voor het ras Fontane komen Aviko en Agristo als best betalende verwerkers uit de bus in de Contracttool van POC. De laagste contractprijzen worden door LWM en Farm Frites geboden. Voor het ras Innovator komt LWM en Agristo als beste uit de bus. De verschillen tussen de hoogste en laagste contractprijs variëren per leverperiode. In het af land-segment bedragen ze (voor Fontane) meestal €5 per ton. In de bewaarperiode loopt dat op tot €10 per ton. Simpel gezegd: tussen de hoogste en laagste prijs zit een cent verschil.
De Contracttool stelt POC alleen beschikbaar voor haar leden. Eén van de doelstellingen die de organisatie heeft is het transparant maken van de markt. Het bestuur heeft als ambitie om eind 2024 minimaal 70% van het areaal consumptieaardappelen in Nederland aangesloten te krijgen. Ledenwerving is daarom de topprioriteit, zo geeft het aan.