De prijzen voor landbouwproducten in Duitsland lagen over de maand oktober gemiddeld 16,3% hoger in vergelijking tot vorig jaar in die maand. Ten opzichte van september zijn de prijzen gemiddeld met 2,8% gestegen. Vooral plantaardige producten zijn flink in prijs gestegen, meldt het Duitse bureau voor de statistiek Destatis.
Voor plantaardige producten zijn de prijzen in oktober met 24,4% gestegen, ten opzichte van dezelfde maand één jaar eerder. Graan en koolzaad zijn respectievelijk 36,9% en 62% duurder geworden. Met name de stijging van de koolzaadprijs noemt statistiekbureau Destatis vermeldenswaardig. Het is namelijk de grootste prijsstap sinds juli 2008. Als oorzaak noemt het bureau voor de statistiek het wereldwijd krimpende aanbod bij een grotere vraag, onder meer voor biobrandstof.
Ook consumptieaardappelen zijn gestegen in prijs, namelijk met 43,5% ten opzichte van oktober 2020. Dat is de grootste prijsstijging sinds augustus 2019 en komt voornamelijk door tegenvallende hectareopbrengsten. Bij de stijgende prijs moet wel worden opgemerkt dat de prijzen in de periode september 2019 tot juli 2021 ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder flink zijn gedaald.
Prijzen veehouderij wisselend
In de veehouderij zijn de prijzen in de maand oktober met 10,8% gestegen ten opzichte van oktober vorig jaar. Hier is het met name de melkprijs, die met 14,2% is gestegen, die de kar trekt. De opbrengsten voor vleesvarkens daalden in oktober met 2,9% in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. De prijsdaling is voornamelijk te wijten aan een lagere vraag in de handel en export als gevolg van een algemene daling in de consumptie van varkensvlees.
Een uitschieter in positieve zin zijn de rundveeprijzen. Die zijn namelijk met 24,7% gestegen. De oorzaak daarvan is een sterk teruggelopen aanbod, bij een gelijk gebleven vraag.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.