De wereldwijde markt voor aardappelchips zal naar verluidt in de komende jaren met 36% groeien. Of Nederlandse telers van chipsaardappelen daarvan kunnen profiteren, valt te bezien. De groei zit vooral in verre markten en chips is geen ideaal exportproduct.
Analisten van Research and Markets schatten in dat de markt voor aardappelchips tegen 2028 een waarde heeft van $43,8 miljard. Afgelopen jaar lag de omvang nog op $32,2 miljard. De verwachting is dat de markt van chips tot dat jaar jaarlijks met bijna 4% groeit. Dat komt met name doordat de westerse eetpatronen steeds meer doordringen in niet-westerse delen van de wereld.
Ontwikkeling infrastructuur stuwt chipsconsumptie
Andere factoren die van invloed zijn op de groei van de chipsmarkt zijn een groeiende economie, toename van de middenklasse en verstedelijking. Ook de opkomst van uitgaansgelegenheden (denk aan bioscoopzalen) en de ontwikkeling van de infrastructuur in ontwikkelingslanden geeft de markt een positieve impuls. Chips is bij uitstek een product dat geconsumeerd wordt op doorstroomlocaties als metrostations en luchthavens. Het is een snelle snack die makkelijk mee te nemen is.
Wereldwijd heeft aardappelchips een groot aandeel in de markt van zoute snacks. De consumptieniveaus verschillen wel sterk per regio. Dat heeft ook te maken met de smaakvoorkeuren. Zo zijn Nederlanders verzot op paprika en bolognese, eten Britten het liefst Salt & Vinegar en Cheese & Onion en zijn elders in de wereld weer hele andere smaken populair.
Azië-Pacific grootste groeimarkt
Feit is wel dat de investeringen in de chipsindustrie wereldwijd toenemen, wat de groei van de markt verder aanwakkert. Met name in Zuidoost-Azië en Oceanië wordt de komende jaren naar verwachting aanzienlijk meer chips geconsumeerd. In landen als China en India stijgen de inkomens, neemt de jongere bevolkingslaag (de grootste chipsconsumenten) in omvang toe en wint de westerse leefstijl aan populariteit.
In dat licht kan geconcludeerd worden dat telers van chipsaardappelen in Nederland slechts beperkt zullen profiteren van de groeiende chipsmarkt. In tegenstelling tot frites laat chips zich niet eenvoudig over grote afstanden vervoeren. Een vrachtwagen kan zo'n 22 ton frites meenemen, maar 'slechts' 4 ton chips, waardoor de kostprijs bij de export snel oploopt. Producenten kiezen er daarom voor zoveel mogelijk lokaal te produceren en hun product af te zetten in een straal van maximaal 500 kilometer rondom de fabriek.
Meer chips gegeten door coronapandemie
Overigens maakte de marktgroei, die voorspeld is tussen 2020 en 2028, vorig jaar een stevige start door de uitbraak van de coronapandemie. Waar de fritesmarkt fors te leiden had onder de lockdowns in grote delen van de wereld, profiteerde de chipsindustrie van het feit dat consumenten aanzienlijk meer tijd thuis doorbrachten. En laat dat precies de plek zijn waar chips veel wordt geconsumeerd. Wel had de industrie moeite om aan de stijgende vraag te voldoen door problemen in de toeleveringsketen.