India gaat stevig inzetten op de productie van ethanol als brandstof. De overheid wil binnen vijf jaar 20% ethanol met benzine mengen. Dat betekent dat er komende jaren minder suiker geproduceerd zal worden. Subsidies op de suikerexport kunnen omlaag of zelfs verdwijnen.
India is wereldwijd de nummer 2 als het gaat om de productie van suiker. Het land kampt al enkele jaren met een enorme suikerberg van zo'n 10 miljoen ton. Om dit overschot te verminderen, en de suikermolens financieel overeind te houden, verleent de Indiase overheid stevige subsidies om de export van suiker te stimuleren. Mede door deze subsidie pompte India afgelopen twee seizoenen een recordhoeveelheid suiker de wereldmarkt in.
Lagere export na twee recordjaren
In 2019/2020 exporteerde India 6 miljoen ton suiker en in 2020/2021 steeg dat getal zelfs naar 7,1 miljoen ton. De Indiase suikerindustrie verwacht dat de export dit seizoen, dat loopt tot september 2022, blijft steken op 5 tot 6 miljoen ton suiker. Dat komt onder meer doordat concurrent Thailand waarschijnlijk meer suiker gaat exporteren. Tegelijkertijd is de noodzaak om te exporteren minder groot nu er steeds meer suikerriet bestemd wordt voor de productie van ethanol.
De overheid in India heeft woensdag 10 november een voorstel goedgekeurd om tegen 2025 20% ethanol te mengen met benzine. Hiermee heeft de overheid haar ambities aangescherpt. De eerdere doelstelling was om pas tegen 2030 een enthanolmenging van 20% te bereiken. Afgelopen seizoen zat India op 8,5% en de verwachting is dat dit aandeel in verkoopseizoen 2021-2022 oploopt naar 10%.
Exportsubsidie op suiker verminderen
De versnelde plannen zullen volgens de overheid helpen om de exportsubsidies op suiker te verminderen. Immers, een hogere ethanolproductie zorgt voor een lagere suikerproductie, waardoor de noodzaak om de export te stimuleren afneemt. Of de wereldwijde suikermarkt dat komend seizoen al gaat merken, valt te betwijfelen. De Indiase suikerbranche voorspelde onlangs nog dat de productie in 2021-2022 gelijk blijft op 31 miljoen ton suiker.
Ook voor India blijft het voorlopig aantrekkelijk om suiker te exporteren. De huidige suikerprijzen bewegen wereldwijd op een hoog niveau. De Europese notering op de Liffe in Londen steeg deze week weer naar ruim €440 per ton. Kortom, het moet nog maar blijken of het dit seizoen inderdaad blijft bij 5 tot 6 miljoen ton suiker uit India. Maar alles wijst er wel op dat dumping van goedkope subsidiesuiker op de wereldmarkt binnen nu en enkele jaren verleden tijd is.