Wim Keijzer (61) heeft al twaalf jaar lang een Aardappelmarkt abonnement bij Boerenbusiness. Hij gebruikt de kennis die hij opdoet om te handelen op de termijnmarkten om zoveel mogelijk opkomende risico's af te dekken.
Keijzer bestiert samen met zijn twee zoons Frank en Martijn een akkerbouw- en pluimveebedrijf. Hij heeft veel tijd gestopt in de ontwikkeling van het bedrijf.
"Ik ben er trots op dat ik in deze tijd zo'n bedrijf aan mijn zonen door kan geven. Ik hoop dat zij dit bedrijf zo door kunnen zetten en daar heb ik alle vertrouwen in!"
Wat is de achtergrond van jullie boerderij?
"Mijn ouders zijn in 1968 vanuit Zuid-Holland via een driehoekruil naar de Polder toegekomen. In 2006 werden we benaderd of we ons oude bedrijf in Biddinghuizen wilden inleveren voor de aanleg van een golfbaan. Als pachter heb je op dat moment natuurlijk niet zo veel te vertellen. De domeinen hadden één bedrijf in de aanbieding en dat was dit bedrijf in Dronten. Het pluimveebedrijf hebben we in die tijd mee overgenomen. Ik had eigenlijk helemaal geen ervaring met kippen; ja vier kippen op een stokje, maar dat is natuurlijk heel wat anders. Het bedrijf waar we nu zitten, is nogal wat groter en biedt meer kansen, vooral met het oog op de toekomstige generatie. Op dit moment hebben we een pachtbedrijf van 57 hectare met ruim 17.500 kuikens. Het akkerbouwbedrijf is omschakelend van gangbaar naar biologisch, wij zijn over drie jaar pas volledig biologisch en hier zijn onze blikken dus ook op gericht. Tot slot doen we ook al twee jaar vrij veel uien schoffelen buitenshuis; we hebben een speciale trekker gekocht met een schoffel eronder. Er is op het moment heel veel vraag naar en dat wordt alleen maar meer."
Hoe lang ben je al bezig op de termijnmarkt?
"Wij handelen al jaren via de termijnmarkt. Veel mensen zijn hier huiverig voor, ze zien te veel risico's. Je moet niet verder springen dan dat de poolstok lang is. Daarom maak ik wel twee, drie keer per dag gebruik van de informatie over de termijnmarkt op Boerenbusiness. Hiermee kan ik de risico's die anderen zien, naar mijn idee afdekken. Hierin is het abonnement dus een zinvolle bijdrage voor mijn bedrijf en de manier waarop het verloopt."
Waar ligt de focus binnen het bedrijf?
"Wij willen ons als bedrijf niet onderscheiden van andere bedrijven in de sector, we willen gewoon ons ding goed doen en hoeven niet zo nodig vooraan te lopen. We willen het bedrijf up-to-date houden, netjes en schoon houden en goede financiële resultaten realiseren. Belangrijke punten vind ik hierbij: netheid op het land, goed voor je grond zorgen en proberen de natuur zo min mogelijk te belasten en toch het maximale eruit halen. Dit wil ik realiseren samen met mijn twee zoons; door zuinig te zijn, hard te werken en een beetje geluk proberen te creëren. Je kunt de natuur niet dwingen, maar je hoopt door middel van grondbeheer toch goede opbrengsten te realiseren die toevallig ook nog op het juiste tijdstip verkocht kunnen worden. Om dit geheel te kunnen realiseren, haal ik de informatie en kennis uit het afgesloten abonnement, hiermee heb ik toch nog een beetje in handen op welk moment ik de producten naar mijn idee het beste kan verkopen."
Wat zijn de toekomstige uitdagingen voor jullie?
"De actuele uitdagingen liggen voornamelijk bij de pluimveestal. We hebben op het moment NSK (Nieuwe Standaard Kip), dus meer ruimte en speeltjes in de stal. In de toekomst - in januari 2023 - willen ze echter naar Beter Leven 1 ster gaan. Het erf bied de ruimte om een overdekte uitloop te bouwen, maar wij kijken ook serieus naar biologische vleeskuikens. Het nadeel is dat wij dan 4,5 hectare van ons land moeten reserveren als uitloop voor de kuikens. Een voordeel is dat wij dan onze eigen mest van het pluimvee weer kunnen gebruiken op het akkerbouw gedeelte van ons bedrijf. Bij deze uitdagingen komen dus ook mooie mogelijkheden kijken. Het is moeilijk en niet iedereen wil en kan dit, maar voor ons zou het praktisch gezien wel iets voor in de toekomst kunnen zijn."