Elke doordeweekse dag kijkt Pieter Bergsma tenminste één keer op Boerenbusiness naar de stand van zaken op de termijnmarkt. Dit doet hij om sneller een indicatie te krijgen van de dingen die gaan gebeuren in de agrarische sector. Bergsma maakt al ruim 9 jaar dankbaar gebruik van zijn Akkerbouw Pro abonnement.
Bergsma heeft een akkerbouwbedrijf van ruim 600 hectare in Friesland in maatschap samen met zijn vrouw, schoonzus en broer. Hiernaast zit hij nog in een maatschap met zijn zoon. "Maar dat wordt binnen het bedrijf als één geheel gezien."
Waar bestaat het bedrijf uit?
"Het bedrijf bestaat naast ons uit ongeveer 12 vaste medewerkers. Echter in de periode van de pioenen en het snijden van de bloemen loopt hier wel 40 tot 80 man rond, al is dit natuurlijk wel contractwerk. We hebben op het moment onder andere poot- en fritesaardappelen, zetmeel, suikerbieten, graan, zomergerst, gladiolen, pioenrozen, lelies en snijmaïs en beschikken daarnaast op ons bedrijf over een hele wasserij met voorraadbunkers, een pootgoedsorteerlijn en een waslijn voor bloembollen en pioenen. Met het brede bouwplan willen wij ons onderscheiden van andere bedrijven in de sector. Daarnaast geldt er in de landbouwsector in mijn ogen ook: massa is kassa, je moet veel omzet draaien om nog wat te verdienen. Naast de akkerbouw hebben wij ook nog een loonbedrijf, waarmee we loonwerk uitvoeren voor veehouders. Dit is allemaal begonnen bij het akkerbouwbedrijf van 30 hectare van mijn vader waar ik samen met mijn broer in 1984 ben begonnen."
Wat heb je aan het Akkerbouw Pro abonnement?
"Met behulp van het Akkerbouw Pro abonnement ben ik redelijk snel op de hoogte van de nieuwste dingen die spelen in de sector. De actualiteit is heel belangrijk, met name in een bedrijf zoals wij dat thuis draaiende houden. Boerenbusiness speelt goed in op de diversiteit binnen ons bedrijf. Het is een heel breed georiënteerd platform, waarop je een snelle indicatie kan krijgen over de ontwikkelingen en gebeurtenissen in de sector op het moment."
"Ik kijk dagelijks naar de termijnmarkt op de website van Boerenbusiness. Daar staan veel publicaties waar ik goed gebruik van kan maken, omdat ik zelf ook nog wel eens wat op de termijnmarkt doe. Met de aardappels die wij telen binnen het bedrijf hebben wij 80% verkocht voor een vaste prijs en de rest is afhankelijk van hoe de markt op dat moment is. Daarnaast hebben we ook nog een ander deel van ons bedrijf in contractteelt, maar ook hierbij is het van belang dat de mensen waarvoor wij telen dit goed kunnen vermarkten."
Hoe zie je de toekomst?
"Er zijn genoeg mogelijkheden voor in de toekomst in mijn ogen, wij draaien al ruim 40 jaar. Toen wij het opbouwden, was het in onze situatie veel moeilijker. Je begint met weinig en dat kost je 20 jaar om dat goed op poten te krijgen. Op dit moment ligt de uitdaging bij de overname die, zoals het nu lijkt, mijn zoon in de toekomst gaat doen."
"Dit is een bedrijf dat veel omvang heeft en waar zoveel kapitaal in zit; je eigen rijkdom kan op dat moment ook je vijand zijn. Wat ook op je afkomt nu en in de toekomst is het stikstofverhaal, Natura 2000 en de weerstand omtrent de gewasbescherming. Tot slot wil ik mij in de toekomst blijven richten op de werkspreiding die er op dit moment plaatsvindt. We willen uiteraard net zoals iedereen zoveel mogelijk mislukkingen voorkomen. Met behulp van de nieuwste feiten op Boerenbusiness hoop ik mijn bedrijf in de toekomst op deze manier verder te laten draaien!"
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.