De grootste suikerproducent van Europa, Südzucker, heeft de winst in de eerste helft van boekjaar 2021/2022 zien stijgen. Dit resultaat van de groep is vooral te danken aan de forse stijging in het suikersegment in het tweede kwartaal.
Door de stijging in het tweede kwartaal is het bedrijfsresultaat van de groep gestegen naar €134 miljoen. Vorig jaar in dezelfde periode was dat van €129 miljoen. De omzet in de eerste helft van het boekjaar steeg met ongeveer €250 miljoen naar €3,60 miljard (vorig jaar €3,35 miljard).
De omzet in het suikersegment steeg met ruim 10% naar €1,23 miljard. Dat is, volgens Südzucker, vooral te danken aan de hogere suikeropbrengsten sinds het begin van seizoen 2020/2021. Ook is sinds het tweede kwartaal van het lopende seizoen sprake van een hogere omzet. Het resultaat wordt wel enigszins gedrukt door de hogere productiekosten. Grondstoffen en verpakkingsmaterialen zijn flink in prijs gestegen.
Goed vooruitzicht campagne 2021
Südzucker is op 2 september in Polen met de suikerbietencampagne van 2021 begonnen. Vanaf medio september volgden de andere fabrieken. Na enkele jaren van droogte, zorgt voldoende regen in bijna alle teeltgebieden voor een bovengemiddelde bietenopbrengst. Maar vanwege weinig zonuren in de zomer rekent de suikerproducent op een relatief laag suikergehalte. Desalniettemin is een boevengemiddelde suikeropbrengst beraamd van 4,2 miljoen ton. Vorig jaar was dat 'slechts' 3,5 miljoen ton.
Südzucker verwacht aan het einde van boekjaar 2021/2022 uit te komen op een resultaat tussen de €300 miljoen en €400 miljoen. Afgelopen jaar was dat €236 miljoen. De winstverwachting moest toen halverwege het boekjaar naar beneden bijgesteld worden als gevolg van de coronapandemie. Het uiteindelijke resultaat kwam aan de bovenkant van de winstprognose uit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.