Shutterstock

Nieuws Suikerbieten

Bieten in VK niet opgehaald door logistiek drama

28 September 2021 - Niels van der Boom

Wie het nieuws volgt, kan het niet zijn ontgaan: het is een logistieke puinhoop in het Verenigd Koninkrijk. Na de hamsteraars van toiletpapier kennen de Britse eilanden nu ook brandstofhamsteraars. Dat komt doordat pompstations niet worden bevoorraad door een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Het land heeft een oplopend tekort van maar liefst 100.000 chauffeurs. Dat treft ook de bietencampagne.

Probleem na probleem stapelt zich op in het Verenigd Koninkrijk. Brandstoftekorten zijn slechts een nieuw hoofdstuk in het boek over logistiek. De coronapandemie, Brexit, lage lonen en een chronisch personeelstekort zorgen ervoor dat het logistiek apparaat – de vrachtwagenchauffeurs – klem loopt in het land. In het geval van de brandstoftekorten gaat het vooral om een logistiek probleem. Bij de raffinaderijen is voldoende voorraad, de brandstof kan alleen niet naar de pompstations worden gebracht.

Langer bewaren
Eerder al kon niet alle melk worden opgehaald bij veehouders. Nu zijn het de suikerbieten die door British Sugar niet worden opgehaald, zo maakte de verwerker bekend. In tegenstelling tot melk is het probleem bij de bieten minder groot. Ze kunnen wel wat langer blijven liggen, al neemt het suikerverlies dan wel toe. Telers worden daarom opgeroepen om goed na te denken over het aanleggen van bietenhopen. Het kan zomaar gebeuren dat de bieten flink langer blijven liggen dan gepland en dat de campagne naar achteren schuift. Normaal gesproken zit het moment van oogsten en leveren kort op elkaar. Een lange bewaarcampagne kent het land niet.

Nieuwe bietenprijs gepubliceerd
Verwerker British Sugar en brancheorganisatie NFU Sugar hebben afgelopen week een overeenstemming bereikt over de bietenprijs voor 2022. Die komt uit op £27 per ton. Omgerekend €31,66. Dit jaar bedraagt de 1-jarige bietenprijs €20,30 per ton. Het vergelingsvirusprogramma van de verwerker blijft in 2022 behouden. Ook kan iedere bietenteler nu gebruik maken van het termijnmarktcontract. Hierbij is 10% van het suikervolume te verkopen door te klikken op de termijnmarkt. Telers die eerder een 2- of 3-jarig contract hebben afgesloten kunnen deze voor volgend jaar upgraden naar €29,30 per ton. Met een transportbonus oplopend tot €2,34 per ton hoopt British Sugar telers aan te trekken die zich nabij de vier fabrieken bevinden.

Tussen de 90.000 en 100.000 chauffeurs komt het VK tekort, zo zeggen brancheorganisaties. Het gros van de chauffeurs is 55 jaar of ouder, dus de komende jaren blijft naar verwachting transport een heikel punt. Een combinatie van lage lonen en slechte werkomstandigheden zorgt ervoor dat weinig jongeren zich aangetrokken voelen om chauffeur te worden. Het alternatief was altijd om mensen uit Oost-Europa aan te trekken, maar dat gebeurt nu niet.

5000 werkvisa
De overheid werkt aan een schema waarbij het per direct 5000 werkvisa beschikbaar stelt, meldt de BBC. Deze visa zouden dan tot de kerst gelden. Ze zijn niet alleen geldig voor inwoners van de EU, maar ook voor andere Europese landen.

Deze noodgreep zorgt voor politieke onrust in het land. Na de Brexit werd namelijk tegen Britse bedrijven gezegd dat ze meer Britse medewerkers moesten aannemen en die medewerkers beter moesten opleiden en betalen. Terugvallen op goedkope buitenlandse arbeid, zoals nu gebeurt, moest verleden tijd zijn. Volgens de Europese transportorganisatie is het uitdelen van visa een doekje voor het bloeden.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden