Chemieconcern Bayer breidt haar Carbon Initiative uit naar Europa. Zo'n 25 boeren in 7 landen starten met carbon farming. Het doel van het programma is om agrarische ondernemers te stimuleren om klimaatvriendelijk te boeren.
In het Carbon Initiative worden boeren en spelers in de keten samen gebracht om beloningsstructuren voor nieuwe CO2-reductietechnieken te ontwikkelen. Daarbij wordt gedacht aan onder andere het gebruik van groenbemesters, minimale grondbewerking, vruchtwisseling en precisie bemesting. Koolstof wordt door deze technieken vastgelegd in de bodem en de CO2-uitstoot wordt beperkt. Het heeft volgens Bayer ook een positief effect op de bodemgezondheid en productiviteit.
Digitaal monitoren
Bayer werkt aan een digitale tool waarmee boeren een beloning kunnen claimen op basis van nauwkeurige en geverifieerde gegevens. Het project gaat in Europa van start op 500 hectare verdeeld over boerderijen in Frankrijk, Spanje, België, Denemarken, Duitsland, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk. Gesprekken met verschillende voedselverwerkers en winkelbedrijven om bij het initiatief aan te sluiten, zijn nog gaande.
Het programma heeft een looptijd van 3 jaar. Het huidige koolstofgehalte in de grond is het uitgangspunt. De deelnemende boeren werken vervolgens met klimaatvriendelijke landbouwmethoden, die voortdurend worden gevolgd en verbeterd. Daaruit worden lessen getrokken en inzichten verkregen voor betrouwbare digitale monitoring, rapportage en verificatie van klimaatmaatregelen op het boerenbedrijf, zo meldt Bayer.
"Vandaag de dag ben ik vooral gericht op het tegengaan van erosie", zegt Josse Peeters, akkerbouwer in België en deelnemer aan het project, in de verklaring. "Ik pas compost toe, zaai bodembedekkers en beperk het ploegen zoveel mogelijk. Met energie van zonnepanelen worden mijn aardappelen gekoeld bewaard. Op dit moment neem ik dergelijke maatregelen vooral omdat het moet of omdat ik er economisch baat bij heb, maar misschien kan een meer proactieve houding ten opzichte van het helpen van het klimaat ons helpen".
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.