Groentezaadveredelaar Bejo gaat de mogelijkheden van nieuwe 'gene editing' veredelingstechnieken verkennen. Daarvoor heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met Corteva Agriscience en het Broad Institute van MIT en Harvard.
Bejo krijgt hiermee toegang tot het juridische eigendom van CRISPR-Cas9. "We zouden gene editingtechnieken zoals CRISPR-Cas9 willen gebruiken als aanvulling op de traditionele veredeling om gerichter en sneller te kunnen werken", zegt Bert Schrijver, directeur Research & Development van Bejo. "De techniek is een hulpmiddel om nieuwe eigenschappen te ontwikkelen zoals ziekteresistentie of droogte- en zouttolerantie. En wellicht biedt de techniek mogelijkheden voor resistenties tegen insecten."
Ervaring opdoen
Het bedrijf loopt met de overeenkomst vooruit op de brede discussie die in de EU woedt over de toelating van nieuwe veredelingstechnieken. De huidige Europese wetgeving biedt de mogelijkheid om de technieken te gebruiken voor onderzoek, maar commerciële gewassen mogen niet op de markt gebracht worden. "Bejo heeft veel 2-jarige gewassen in het programma. Ontwikkeling van een nieuw ras duurt al snel 10 tot 15 jaar. Daarom willen we nu ervaring opdoen met de nieuwe technieken, zodat als de wetgeving verandert we daar sneller op in kunnen spelen", zegt Schrijver. Hij benadrukt dat het bedrijf alleen inzet op gene editing - dat een snellere en gerichtere vorm van traditionele veredeling is - en niet op genetische modificatie (GMO) waarbij gewasvreemde genen gebruikt worden voor een gewenste raseigenschap.
Mocht gene editing verboden blijven in de EU, dan is Bejo niet van plan de techniek voor landen buiten de EU in te zetten. "Bejo wil niet het risico lopen dat onze producten via een omweg alsnog illegaal op de Europese markt komen. Het is daarmee een risico om nu in gene editing te investeren, maar als veredelaar zijn we gewend met dit soort risico's om te gaan", aldus Schrijver.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.