De verkoop van tafelaardappelen en aardappelproducten in de retail in de VS blijft goed. De ongekende piek in de supermarktverkoop van maart 2020 werd het afgelopen kwartaal niet geëvenaard, maar de omzet blijft wel boven die van het pre-corona tijdperk.
Paniekaankopen in maart 2020 werden gevolgd door een jaar met recordverkopen van aardappelen in de Amerikaanse supermarkten, zowel in dollars als in volume. De verkoop van aardappelen in het derde kwartaal (januari tot en met maart 2021) is in de VS gedaald ten opzichte van het zelfde kwartaal een jaar eerder.
Uitzonderlijke maand
De omzet daalde met 0,5% en het volume daalde met 3,6%, blijkt uit de cijfers van marktonderzoeksbureau Information Resources Inc. (IRI). In januari en februari 2021 lag de afzet boven die van een jaar eerder. In maart was er sprake van een teruggang - dat kon ook bijna niet anders na die gekke maand een jaar eerder toen vooral lang houdbare aardappelproducten over de toonbank vlogen.
De afzet van diepgevroren en gekoelde aardappelproducten is in het derde kwartaal dit seizoen gelijk gebleven aan vorig seizoen. De omzet in tafelaardappelen is het afgelopen kwartaal met 3,5% gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De verkopen blijven wel ruim boven het niveau van de periode januari tot en met maart 2019, voor het uitbreken van het coronavirus.
Vraag blijft
Er is het afgelopen jaar veel veranderd volgens de Amerikaanse telersorganisatie Potatoes USA, maar de markt is op een meer voorspelbare wijze gestabiliseerd. Het consumentengedrag in de VS lijkt blijvend veranderd. Volgens Potatoes USA tonen de laatste cijfers aan dat de vraag naar aardappelen onder consumenten voor thuis nog steeds sterk is en ook blijft.