Dat als gevolg van de coronacrisis het voedingspatroon van de consument stevig veranderd is, blijkt ook uit de markt voor cichorei. Gezond blijven is voor veel consumenten vandaag de dag het belangrijkst devies en cichorei kan daar – zo blijkt uit onderzoek – op meerdere manieren een bijdrage aan leveren. Het is dan ook niet vreemd dat de vraag gedurende de crisis is verdubbeld.
Cichorei heeft tegenwoordig de reputatie als een veelzijdig ingrediënt dat alles kan: van het toevoegen van vezels tot het verlagen van het gehalte suiker in een product. Nu consumenten steeds meer bezig zijn met hun gezondheid, sluit het uitstekend aan op de wensen vanuit de consument. Dit ervaren ook producenten Beneo en Sensus. Vooral dit jaar zien zij een explosieve toename in de vraag. Volgens hen groeit de markt elk jaar met zo'n 4%, maar gedurende de coronapandemie is dat percentage meer dan verdubbeld.
De recente toename in de vraag naar cichorei is dus relatief simpel te verklaren: het wordt gezien als gezonde keuze. Producenten die minder suiker in een product willen toevoegen, kunnen voor cichoreiwortelvezels kiezen om zo toch een minimale hoeveelheid zoetheid toe te voegen. Ook kan cichorei in bepaalde toepassingen vet vervangen. Daarnaast bevat de wortel inuline, wat bijdraagt ​​aan een sterker immuunsysteem. En laat dat nou net zijn waar consumenten gedurende de coronacrisis naar op zoek zijn.
Meer aanbod, betekent meer telers contracteren
Toch kan niet zomaar meer aanbod aangeboord worden. In tegenstelling tot veel andere gewassen (onder meer maïs, tarwe en sojabonen) moeten de kopers voor een nichegewas als cichorei ruim van tevoren contracten afsluiten met de boeren. Dat merkt ook Sensus op. Op het moment zijn ongeveer 500 akkerbouwers in Nederland en Wallonië verbonden aan de organisatie. Dit jaar worden daar nog eens 100 aan toegevoegd. Alleen zo kan het bedrijf aan de groeiende vraag blijven voldoen.
Ook Beneo probeert ieder jaar nieuwe telers toe te voegen, om ervoor te zorgen dat voldoende areaal geplant wordt. Daarbij heeft het bedrijf dat onderdeel is van Südzucker dit jaar $61 miljoen uitgegeven om de fabriek in Chili met 20% uit te breiden. Dit met het oog op het feit dat verwacht wordt dat het groeipercentage van de vraag naar cichorei in de komende jaren tussen de 5% en 10% uit zal blijven komen.