De FAO voedselprijsindex heeft de stijgende lijn voortgezet en komt ook in augustus weer hoger uit. De toename komt dit keer voort uit hogere indexen van suiker, graan en plantaardige oliën.
Het is de derde maand op rij dat de graadmeter voor mondiale voedselprijzen stijgt. Over de maand augustus is het gemiddelde puntenaantal met 2% toegenomen tot 96,1 punten. Het niveau ligt 2,1 punten hiermee hoger dan over dezelfde maand vorig jaar.
De suikerindex heeft de grootste procentuele stijging behaald. De index neemt met 6,7% toe tot 81,1 punten, hiermee ligt de index 6,4% hoger dan in augustus vorig jaar. De toename kwam voort uit een lager aanbod vanwege ongunstige weersomstandigheden in Europa en Thailand, de sterke Chinese vraag naar suiker ondersteunde de hogere prijzen.
Graan en plantaardige oliën omhoog
Ook de index voor plantaardige oliën komt hoger uit. Met een toename van 5,9% noteert de index op een puntenaantal van 98,7. De toename komt grotendeels voort uit verwachte productieverlagingen van palmolie en een stevige wereldwijde importvraag.
De graanprijsindex bedroeg ook een puntenaantal van 98,7 maar is in vergelijking wel minder hard gestegen, namelijk met 1,9%. De index ligt wel nog 7% boven het niveau van vorig jaar. Van de belangrijkste granen stegen de prijzen van sorghum, gerst, maïs en rijst het meest.
Zuivel en vlees stabiel
De zuivel- en vleesindex spreken de stijgende tendens tegen, maar zijn niet gedaald. De indexen zijn vrijwel gelijk gebleven aan het niveau van de voorgaande maand. Dit betekent dat de zuivelindex op 102 punten blijft steken en ook de vleesindex noteert onveranderd op 93,2 punten.
Onder andere de lagere melkaanvoer in verband met de hete periode in augustus heeft de zuivelindex niet doen stijgen. De zuivelindex ligt nog wel boven het niveau van vorig jaar, namelijk 1,7% hoger. Dat kan niet gezegd worden van de vleesindex, die ligt maar liefst 8,9% lager.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.